E-Learning - Riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial
E-learning - Guidelines for adapting educational material
Abstract
E-learning är idag ett område på framfart. Fler och fler organisationer väljer att utbilda
sina anställda med hjälp av elektronisk media. Genom E-learning sparar organisationer
pengar och tid i utbildandet av sin personal. En vanlig missuppfattning är att man genom
att överföra ett utbildningsmaterial till elektronisk media har skapat ett användbart Elearningsverktyg
men i verkligheten är det betydligt mer invecklat än så. Den här
kvalitativa studien syftar till att ta fram riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial
till E-learning. För att ta fram sådana riktlinjer undersöks forskningsfrågan vilka är de
centrala faktorerna vid anpassning av utbildningsmaterial till E-learning? För att hitta
centrala faktorer utvecklades en prototyp baserad på relevanta pedagogiska- och
designaspekter. Prototypen utvecklades som en del av en fallstudie i Sjöfartens
Arbetsmiljömanual vilket är det utbildningsmaterial som ligger till grund för studien.
Prototypen innehöll fyra olika designkoncept som genom observationer och intervjuer
med fem användare utvärderades i sina delar samt som helhet. Resultatet visade på att
vissa pedagogiska angreppssätt kan förstärkas med hjälp av vad som benämns som Elearningens
fyra kraftigaste verktyg; Spel och simulationer, social mjukvara och
samarbete, skräddarsydda instruktioner och direkt feedback. Bland annat visade det sig
att spel och simulationer kan användas för att förstärka ett kognitivistiskt angreppssätt.
Studien visade även på att en av de största fördelarna med att anpassa utbildningsmaterial
till E-learning är möjligheten för den lärande att själv få välja hur dennas studier ska
bedrivas. De faktorer som visade sig vara centrala vid anpassningen av ett
utbildningsmaterial till E-learning var val av pedagogiskt angreppssätt i förhållande till
typen av information i utbildningsmaterialet och användandet av E-learningens
möjligheter till simulation och spel, social mjukvara och samarbete samt direkt feedback.
Utifrån dessa faktorer presenteras ett antal riktlinjer för att guida anpassning av ett
utbildningsmaterial till E-learning. Dessa riktlinjer förespråkar bl.a. ett innehålls- och
pedagogikfokuserat angreppssätt.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2010-09-24Author
Etemadi Zanganeh, Danesh
Wising, John
Keywords
E-learning
Utbildningsmaterial
Anpassning och Pedagogik
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:079
Language
swe