Sverigefödda elever med utlandsfödda föräldrars språkutveckling
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att försöka urskilja vilka faktorer som
påverkar språkinlärningen för Sverigefödda elever vars föräldrar är
födda i ett annat land än Sverige. Jag vill utifrån detta se hur man kan
anpassa undervisningen för att möta deras eventuella behov.
Jag har försökt uppfylla syftet med hjälp av en kvalitativ
undersökning med två deltagande elever. Informanterna är systrar med
varandra och födda i Sverige av utlandsfödda föräldrar. Då deras
språkutveckling enligt mina iakttagelser skiljer sig åt är det min önskan
att genom att jämföra de båda se om några faktorer sticker ut som
avgörande för språkutvecklingen. För att kunna jämföra informanterna
har jag genomfört intervjuer med dem vilka ligger till grund för mina
resultat.
Utifrån dessa intervjuer kan man inte dra några generella slutsatser då
undersökningen endast bygger på två informanter. Istället visar det vilka
faktorer som kan ha påverkat de aktuella elevernas språkutveckling.
Resultatet visar att de egna och andras attityder kan påverka
motivationen och skapa en dålig självkänsla inför lärandet. Detta kan
påverka hur väl språkutvecklingen fungerar.
Resultaten visar också att språksituationen i hemmet kan påverka
språkutvecklingen. Även när kontakten med målspråket uppstår kan
vara avgörande och i vilken omfattning inläraren möter målspråkstalare.
Även skolan spelar en stor roll för språkinlärningen. Dels genom de
attityder personal och elever förmedlar till de tvåspråkiga eleverna
gentemot SVA och tvåspråkighet, dels genom hur undervisningen i
klassrummet planeras. Att eleverna får utrymme till interaktion med
varandra och ett anpassat inflöde är andra viktiga faktorer jag kunnat
urskilja ur mitt material.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-08-24Författare
Johansson, Emma
Nyckelord
svenska som andraspråk
sverigefödda elever med utlandsfödda föräldrar
språkutveckling
Språk
swe