Genrer – vilka och vilket stöd? En analys av nationella prov och läromedel i svenska för gymnasieskolan
Abstract
Mot bakgrund av att kursplanerna i svenskämnet ger utrymme för tolkning, då det inte uttryckligt står vilken specifik genrerepertoar svenskläraren ska hjälpa sina elever att tillägna sig, har syftet i detta arbete dels varit att undersöka vilken skriftlig genrerepertoar som lyfts fram i gymnasieskolan i det nationella provet samt i läromedlen, dels att undersöka vilken typ av stöd som eleverna får för sitt genreskrivande. Arbetet har utgått från följande frågeställningar:
-
Vilken genrerepertoar lyfts fram av uppgifterna i de nationella proven i Svenska B och de valda läromedlen för Svenska A och B?
-
Vilket stöd ger underlaget inför och uppgiftsbeskrivningar i det nationella provet och läromedlen, när det gäller återkommande genrer i de nationella proven?
Den metod som har använts för att besvara frågeställningarna är både kvantitativ och kvalitativ. Det undersökta materialet har bestått av 20 nationella prov i svenska B, ett kopieringsunderlag inför provet samt fem läromedel för svenska A och B. Arbetet är indelat i två delstudier, en för proven och en för läromedlen. Dessa två delstudier jämförs också.
Resultatet när det gäller genrerepertoar visar att det undersökta materialet omfattar en bred sådan, som inte bara innefattar genrer utan även andra sorters texter. Flera genrer är dessutom gemensamma för de undersökta proven och för flera av läromedlen, medan vissa representerade genrer och textsorter skiljer sig dem emellan.
Resultatet kring det stöd som ges för genreskrivandet, i samband med det nationella provet i svenska och läromedlen, visar att stödet främst är kortfattat och av en allmän och övergripande karaktär. Däremot ges ett något mer utförligt stöd på vissa punkter i provuppgifterna samt i ett par av läromedlen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-06-18Author
Andersson, Emelie
Keywords
genre
texttyp
Nationellt prov
läromedel
svenska
Language
swe