dc.contributor.author | Hansson, Eva | |
dc.contributor.author | Selander, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2010-05-31T07:34:02Z | |
dc.date.available | 2010-05-31T07:34:02Z | |
dc.date.issued | 2010-05-31T07:34:02Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/22440 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Enligt studier genomförs investering i affärssystem för att
uppfylla två syften, att förbättra beslutskvaliteten och att effektivisera processer. Inköp av
ett nytt affärssystem är en omfattande process, både vad det gäller arbetsinsats som krävs
av företaget och kostnad. I många fall har företag främst fokuserat på implementeringen
av affärssystemet och i stor utsträckning förbisett efterföljande stadier i systemets
livscykel. Kostnader som uppkommer efter implementeringen kan vara så mycket som 70
procent av den totala kostnaden. Samtidigt visar studier att affärssystems potential inte
utnyttjas fullt ut. Utvärderingar av dessa stora investeringar görs dock i väldigt liten
utsträckning.
Syfte: Identifiera nyttofördelar med affärssystem och ge exempel på förbättringar som
företag genoför för att öka nyttan.
Avgränsningar: Vi avgränsar oss till ett affärssystem för att öka jämförbarheten och
minska antalet påverkningsbara faktorer. Vi valde SAP då de är världens ledande
affärssystemtillverkare och de återfinns främst hos stora företag. Dessa bolag har ett stort
långsiktigt, strategiskt tänkande.
Metod: Studien har genomförts utifrån den deduktiva ansatsen, då utgångspunkten för
genomförd analys var en redan definierad teoretisk referensram. Mot bakgrund av våra
frågeställningar väljer vi kvalitativa metoder eftersom vi vill se helheten och personers
individuella uppfattningar. Vi genomförde vår datainsamling genom två olika
intervjuformer, platsintervjuer och telefonintervjuer.
Resultat och slutsatser: För att öka nyttan krävs en långsiktig strategi som innefattar
centralisering med en samordning av processer och data, utbildning av personal i de
standardiserade processerna, skapandet av en organisation som kan driva kontinuerliga
förbättringar samt mätning av förbättringars effekt. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 09-10-51M | en |
dc.subject | Affärssystem, Andra vågen, ERP, Implementering. Second-wave, Nytta, ITinvestering, | en |
dc.title | Andra vågen: En kvalitativ studie av hur företag kan öka nyttan av sitt affärssystem tiden efter implementering | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |