Browsing Department of Education, Communication and Learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL (2010-) by Title
Now showing items 77-96 of 98
-
Teacher Professional Learning in Response to Contemporary Challenges in Early Childhood Education and Care
(2024-03-22)The purpose of this doctoral thesis is to generate new knowledge, through the empirical study, of how an Early Childhood Education and Care (ECEC) work team collectively learn about two contemporary challenges in ECEC, by ... -
Teknikundervisning i förskolan
(2022)Licentiatavhandlingen tar avstamp i ett intresse av teknikundervisning för de yngre barnen i förskolan. Även om teknik som pedagogiskt ämne har förstärkts och förtydligats under de senaste två decennierna i läroplanstexter ... -
Teknologi och barns läroprocesser i förskola, fritidshem och skola : svensk sammanfattning och reflektion över den europeiska studien STEPS, ’Study of the impact of technology in primary schools’
(Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, 2013) -
The professional preschool teacher under conditions of change – Competence and intentions in pedagogical practices.
(2020-02-07)This thesis explores the relationship between preschool teachers’ professional competence and their pedagogical practices. Specifically, preschool teachers’ considerations on two pedagogical practices are studied: (i) ... -
The work of critique in architectural education
(2010)The research reported here is an investigation of instruction and assessment in architectural education. The focus is on the practice of critique, an educational activity in which instructors and professional architects ... -
Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet
(2018-01-24)Girls preform generally better than boys in school. In many schools the dominant norms of masculinity are a hinder for boys to preform in school. Schools with a dominating “anti school culture” or a “effortless achievement ... -
Tillträde, förhandling och deltagande i förskolebarns egenorganiserade gemensamma aktiviteter
(2018)The overarching aim of this thesis is to explore preschool children’s participation in and creation of self-organized joint activities (henceforth activities) in a Swedish preschool with a focus on how children’s everyday ... -
Training to become a master mariner in a simulator-based environment: The instructors’ contributions to professional learning.
(2017-12-14)In higher education programs that aim to prepare students for professional performance in safety-critical work activities, the introduction of simulators is seen as a fundamentally restructuring of the ways in which ... -
Trygga och otrygga platser – en etnografisk studie om våld och utsatthet bland barn i fritidshem
(2024-05-08)Skolvåld förekommer i alla länder och påverkar många barn i deras vardag. Det finns idag en omfattande svensk och internationell forskning om våld i olika skolmiljöer, men få studier som undersöker våld bland barn i ... -
Unicorns in moderation: gender and epistemology on stack overflow
(2024-02-23)Stack Exchange is a global knowledge sharing platform centred around programming, computer science, and a variety of other topics. It is a ubiquitous resource for coders and programmers. Knowledge sharing platforms, like ... -
Universitetets fönster. Om samarbetet mellan Grundtviginstitutet och folkhögskolan i Biskopsgården 1999-2004
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2006) -
Uppdrag: Historia och demokrati. Perspektiv på studieresor till Förintelsens minnesplatser
(2023-12-15)Förintelsen som absolut moralisk referenspunkt i det senmoderna samhället innebär att undervisning och lärande om Förintelsen tillmäts stor vikt inom utbildningssektorn. Sedan millenniumskiftet har studieresor till ... -
Utvecklingen av barn- och förskolepedagogisk forskning inom utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. En personlig berättelse
(Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, 2015) -
Vad är global bildning? Dokumentation av en workshop på Gerlesborgsskolan maj 2011
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2011) -
Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel
(2012-10-20)The purpose of this study was to analyse the Montessori pedagogy with the objective to theoretically describe and explain the Montessori pedagogical method. The aim has been to find an answer to what still makes the ... -
Värsta bästa skolan – Om unga i förorten och segregation i skolan
(2021-05-27)This thesis addresses education and schooling for youth in a disadvantaged neighbourhood in Gothenburg, Sweden. Over the last two decades or so we have seen an increasing difference in students’ performance and background ... -
Vems universitet är Göteborgs universitet? En undersökning av studenter med folkhögskolebakgrund vid Göteborgs universitet
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2006) -
Vi kan inte bara utgå från barnens intresse. Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning
(2016-11-04)Swedish preschool is based both on the idea of being optional and children's autonomy while preschool is part of the education system. This study intends to examine how preschool staff talk and stimulate children's learning ... -
Visuella möjlighetsrum. Gymnasieelevers subjektsskapande i bild och medieundervisning
(2017-04-05)This thesis examines upper secondary school pupils’ processes of subjectivation, resistance and creative becomings in visual art and media education. By using visual methodologies, pupils’ subjectivity is explored as ...