dc.contributor.author | Hult Lager, Clara | |
dc.date.accessioned | 2010-02-09T09:02:58Z | |
dc.date.available | 2010-02-09T09:02:58Z | |
dc.date.issued | 2010-02-09T09:02:58Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21930 | |
dc.description.abstract | I denna studie är syftet att undersöka de språkliga strategier lärosäten
använder sig av för att locka studenter.
Informationsbroschyrer från lärosäten runtom i Sverige är först och
främst informativa. Forskning visar dock att konkurrens, vilket är en
situation svenska lärosäten står inför, och reklam är nära
sammankopplade. Uppsatsen har en textanalytisk utgångspunkt som
kompletteras med teorier om marknadsföring och reklam. Uppsatsens
textanalytiska verktyg används för att undersöka både retoriska och
interpersonella strategier. För att förstärka analysen av dessa strategier
undersöks även bilder i broschyrerna och till undersökningen hör
dessutom ett kvantitativt avsnitt. Materialet är avgränsat till
informationsbroschyrer i tryckt form. Ett 30-tal lärosäten kontaktades
och 16 broschyrer samlades in. Ett strategiskt urval har därefter gjorts
och två broschyrer valdes ut för uppsatsens undersökning. En hypotes
som framträdde i inledningen av undersökningen var att retoriska och
interpersonella strategier används i de två valda broschyrerna eftersom
de är en del av lärosätenas marknadsföring och därmed har
reklaminslag. Tidigare forskning runt reklam och retorik uttrycker just
ett sådant samband mellan dessa.
Resultatet av undersökningen har visat sig överensstämma med
hypotesen. Alla appeller används i de undersökta broschyrerna men mer
eller mindre frekvent då lärosätenas respektive profil skiljer sig åt. Ethos
framkommer i argument för auktoritet och förtroende. Logos
förekommer som bevisföring för hållbarhet till ethos-argument samt i
logiska anledningar för att välja lärosätet, som t.ex. ett bra läge, många
utbildningar och ett bra samarbete med näringsliv. Pathos framkommer
främst genom användning av bilder och även i interpersonella strategier
och retoriska bindningar.
Uppsatsens studie bör ses som ett inslag i forskningen om språk,
marknadsföring och kommunikation, antingen som en del av dessa
ämnen eller som en bekräftelse på synergin mellan dem. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | retorik | en |
dc.subject | informationsbroschyr | en |
dc.subject | marknadsföring | en |
dc.title | Lärosätet, livskvaliteten och lukrativa lokaler – En studie av retoriska strategier i broschyrer från två svenska lärosäten | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |