dc.description.abstract | Abstract
Titel:
Ämneskunskap & ämnesdidaktik i institutionell interaktion.
Författare:
Anna Jarlmark, Jan-Erik Larsson
Kurs:
Examinationsarbete LAU 350
Termin:
Hösten 2005
Syfte:
Syftet med vår undersökning är att belysa hur några ämnesdidaktiker ser på relationen mellan
ämnesteori och ämneskunskap inom lärarutbildningen.
Metod:
Kvalitativa intervjuer
Material:
Intervju situationer med tre ämnesdidaktiker och fem inriktningsansvariga
Huvudresultat:
Vi har funnit att ämnesdidaktikens interaktion med ämneskunskapen är beroende på dels
historiska faktorer såväl som sociokulturella organisationsstrukturella faktorer. När disharmoni
uppkommer i samspelet mellan ämnesdidaktiken och ämneskunskapen beror detta på att
progressionen mellan de samma inte har likartade förutsättningar.
Utbildningsorganisationens struktur och förutsättningar har indirekt och direkt bidragit med
perspektiv på problematiken genom sin form av dels en vertikal som en horisontell
ledningsstruktur, dels de ekonomiska förutsättningar som styr enheternas delaktigheter inom
lärarutbildningen. Samtidigt är såväl den historiska bakgrunden såväl som den
universitetsspecifika kulturella bakgrunden de faktorer som bidragit och bidrar till att
interaktionen mellan ämneskunskap och ämnesdidaktik har samverkans problem.
Samverkansproblem som yttrar sig såväl inom de skilda ämnesdidaktiska områdena (mellan
skilda ämnesdidaktiska enheter) såväl som från ämnesinriktningar mot de didaktiska. Vi har
funnit att det är två utbildningskulturer som i och med den förnyade lärarutbildningen skall
omformas till en, den akademiska universitetskulturen.
Ämnesdidaktikern har fungerat som en gränsöverskridare mellan kulturerna och har haft samt
har en stor frihet att kunna utforma ämnesdidaktiken efter dels egen ämneskunskap och dels den
personliga erfarenheten av utbildning och lärande. Som gränsöverskridare har det funnits
grogrund för ämnesdidaktisk rotlöshet, att självklart tillhöra Pedagogen som ämnesdidaktiker är
inte så självklart längre snarare tvärtom.
Det finns samtidigt fler aktiva aktörer inom den förnyade lärarutbildningen som agerar för att
ämnesdidaktikern skall knytas mot ämnesinriktningen. Det primära som vi funnit är dock den
brist på samverkan mellan jämbördiga parter, det finns en rangordning som oftast effektivt sätter
stopp för progressiv utveckling. Att stärka ämnesdidaktiken kan ske exempelvis genom
ackreditering och/eller legitimering av ämnesdidaktikern, genom att skapa en enhetlig
begreppskultur, samt inte minst att skapa en öppen dialog. | eng |