Hållbar miljöundervisning – Lärare på VFU-skolor i Göteborgsområdet svarar på frågor om sin miljöundervisning
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte är att ge en bild av miljöundervisningen som bedrivs på VFU-skolor i Göteborgsområdet. Vad har
lärarna att förhålla sig till i styrdokumenten, hur lyckas de leva upp till ambitionerna i dessa och vilken
kunskap kan vi själva utveckla om miljöundervisning och undervisning för hållbar utveckling? Vi ser på
regelbundenheten i miljöundervisningen, om den har utvecklats mot undervisning för hållbar utveckling och
lärarnas förutsättningar.
Genom en urvalsundersökning kan vi generalisera resultaten till alla VFU-skolor i Göteborgsområdet som har
F-5 undervisning. Med hjälp av forskning, utredningar och annan litteratur inom området och vår enkät som
43 lärare fördelade på 13 skolor har besvarat kan vi analysera miljöundervisningen.
Av lärarna i vår undersökning undervisade 44 % inom traditionen undervisning för hållbar utveckling jämfört
med 33 % 00 (Skolverket 00). Tillsammans med att vi sett att miljö integreras i alla skolämnen, samt att
77 % av skolorna arbetar organiserat med miljö, verkar det som om miljöundervisningen håller på att formas
enligt traditionen undervisning för hållbar utveckling. VFU-skolorna har en mer regelbunden
miljöundervisning jämfört med tidigare undersökningar från 00. Vi såg att den regelbundenhet som
styrdokumenten kräver fanns i 60 % av skolorna jämfört med 35 % år 00 (ibid.), vilket är bra men också
innebär att många lärarstudenter möter lärare som inte undervisar regelbundet om miljö. Förutsättningarna för
undervisningen i form av läromedel, kompetens, lokala arbetsplaner och skolledningars stöd är bristfälliga.
Lärare måste förstå att miljöundervisningen behöver utvecklas mot en undervisning för hållbar utveckling.
För att uppnå detta krävs att alla lärarna får den kompetensutveckling som de behöver. Sådan
kompetensutveckling skulle t.ex. kunna belysa hur undervisning för hållbar utveckling vilar på den
sociokulturella synen på lärande, vilket många lärare säkert har lättare att förhålla sig till. Med hjälp av våra
fördjupade kunskaper vill vi vara med och utveckla skolans miljöundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Lundblad, Mattias
Benjaminsson, Patrik
Keywords
Milj
Language
sv