Olika barn med lika rätt att lära
Abstract
SAMMANFATTNING I egenskap av en plattform för fortsatt utbildning och yrkesliv utgör grundskolan en av samhällets allra viktigaste institutioner. På senare år har besparingar dock framtvingat neddragningar i skolans verksamhet, vilket bland annat har lett till att möjligheten att ge stöd till elever med särskilda behov har minskat. Samtidigt har andelen elever i behov av särskilt stöd rapporterats öka Rätten till utbildning har under 1900-talet uppmärksammats i en mängd konventioner och andra internationella dokument, varav Sverige har valt att stödja de flesta. Vi bor alltså i ett land med högt ställda ambitioner på utbildningsområdet. Rätten till utbildning är till och med fastställd i grundlag. Omfattningen av de rättigheter, som såväl internationella överenskommelser som svensk lagstiftning garanterar skolans elever, minskar inte i takt med resurserna och frågan blir då vilken omfattning rättigheterna egentligen har. I synnerhet för barn i behov av särskilt stöd blir denna frågeställning av avgörande betydelse. Uppsatsen utgör en framställning av vilka rättigheter dessa elever har.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law