CSR-Kommunikation i praktiken - Textanalys av CSR-kommunikation i tre företag
Abstract
Bakgrund och Problem: Många stora företag skriver nuförtiden väldigt mycket om Corporate
Social Responsibility, det vill säga socialt ansvar. CSR är frivilliga upplysningar som företag
kan kommunicera på olika sätt. Internet har under de senaste decennierna blivit allt mer
populärt, och det är vanligt att företag kommunicerar CSR via deras hemsidor. Företagen
skriver en del men i praktiken skiljer sig CSR-kommunikationer med faktiska handlingarna.
De som ofta övervakar och avslöjar företagens brister i sina CSR- kommunikation är främst
media. Kalla fakta i TV4 har i början av året avslöjat att många svenska företag säljer dun
produkter vars dun plockats från levande fåglar. Ikea och Åhléns var två av dem som
drabbades av skandalen däremot klarade Helly Hansen sig. Programmet har upprört många och
även oss. Vi undrar därför hur trovärdigt företagens CSR-kommunikation är på deras
hemsidor. Våra frågeställningar är således följande:
· Hur beskrivs CSR-kommunikation hos de utvalda företagen?
· Finns det någon skillnad mellan de valda företagens CSR-kommunikationer?
· Är det ena företagets CSR-kommunikation mer övertygande än den andra? I så fall vad är
det som skiljer dem åt och vad kan dessa skillnader bero på?
Syfte: vårt syfte med uppsatsen är att analysera hur företagen skriver CSR-kommunikation på
deras hemsidor, och att finna de likheter och skillnader bland dem.
Metod: Vi har valt ett kvalitativt tillvägagångssätt för vår uppsats. Vi granskar de tre valda
företagens CSR-kommunikationer på hemsidan, sedan studerar vi deras CSRkommunikationer
i detalj genom en textanalys som innehåller en innehållsanalys och en
retorikanalys.
Empiri, Textanalys och Slutdiskussion: Vi besvarar våra frågeställningar i de här kapitlen.
Vi svarar fråga ett i empirikapitlet genom att göra en tabell av de olika områden som varje
företag täcker i sina CSR rapporter på sina hemsidor. Fråga två besvaras i textanalyskapitlet,
då utför vi en innehållsanalys av de CSR-kommunikationer som vi nämnt i empiridelen och en
retorikanalys av företagens miljöpolicy för att ta reda på skillnader och likheter bland dem.
Den tredje frågeställningen besvaras i slutdiskussionen, sedan följs en diskussion kring
uppsatsämne.
Förslag till vidare studier: Vi ger vidare föreslag eftersom ämnet är väldigt intressant och
aktuellt. Det kan finnas fortfarande många funderingar kring CSR- kommunikation som
öppnar möjlighet att fortsätta vidare studier
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-08-17Author
Liu, Deyu
Mendoza, Janett
Series/Report no.
Externredovisnong och företagsanalys
08-09-120M
Language
swe