Kundvärdeskapnade attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning
Abstract
Titel: Kundvärdeskapande attribut - En studie av hur värdeskapande attribut tar sig uttryck i
kläddetaljhandelsföretags ekonomistyrning
Bakgrund och problemformulering:
Kunden har blivit ett allt mer centralt begrepp inom ekonomistyrningen. Många försök har gjorts
för att ta fram tekniker som innefattar kunden på olika sätt. De har alla sin fördelar, men även
sina brister. I takt med att konkurrensen ökar blir det allt viktigare för företag att ta hänsyn till
sina kunder. I synnerhet blir det intressant att känna till och ta hänsyn till de faktorer som skapar
ett värde för kunden. Studier med hänsyn till kundvärdeskapande attribut har tidigare varit få.
Denna studie ämnar berika området genom att studera hur de kundvärdeskapande faktorerna,
attributen, påverkar företags ekonomistyrning. Denna bakgrund har lett författarna fram till
följande problemformulering:
”Hur påverkar kundvärdeskapande attribut företagets utformning och
användning av ekonomistyrning?”
Syfte:
Denna studies syfte är att beskriva och analysera hur kundvärdeskapande attribut kommer till
uttryck i två kläddetaljhandelsföretags utformning och användning av ekonomistyrning.
Metod:
Då ansatsen med denna studie är att kartlägga samt beskriva hur kundvärdeskapande egenskaper
tar sig uttryck i ekonomistyrningen kan den sägas ha en deskriptiv karaktär. Dock, som nämnts
ovan, är området relativt outforskat vilket även gör denna studie till viss del explorativ.
Författarna har genomfört personliga, kvalitativa, intervjuer ute på fallföretagen. Dessa intervjuer
har genomförts med personer som varit väl insatta i arbetet med respektive företags
ekonomistyrning. De genomförda intervjuerna har legat till grund för uppsatsens resultatdel.
Resultat och slutsatser:
Studien finner att de kundvärdeskapande attributen tar sig uttryck i ekonomistyrningens
utformning och användning, om än i skiftande utsträckning. Den vanligaste utformningen utgörs
av mer formella, klassiska, styrmedel. Användningen är i stor utsträckning i form av
beslutsunderlag eller olika typer av prestationsmätning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-07-03Author
Gamme, Marcus
Lindelöw, Johan
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-107
Language
swe