Show simple item record

dc.contributor.authorBrithell, Åsa
dc.contributor.authorLövgren, Lisa
dc.date.accessioned2009-04-09T11:17:55Z
dc.date.available2009-04-09T11:17:55Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20053
dc.description.abstractEnligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. Vi har därför valt att studera ett antal bilderböcker som många barn kommer i kontakt med ur ett genusperspektiv. Syftet med vår uppsats är att se hur flickor och pojkar framställs och se om vi kan utläsa några genusstereotyper. Vi har tittat på hur många av karaktärerna som har varit flickor respektive pojkar, hur karaktärerna beskrivs utifrån utseende, egenskaper och aktiviteter och undersökt om vi kan utläsa genusstereotypa drag.en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectbilderboken
dc.subjectgenusen
dc.subjectgenusperspektiven
dc.subjectgenusstereotyperen
dc.subjectbild- och textanalysen
dc.titleMilda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiven
dc.typeTexten
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record