Show simple item record

dc.contributor.authorBlomberg, Martinsv
dc.contributor.authorHolmén, Britasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:22Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:22Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20021
dc.description.abstractSyfte Studien grundar sig i vår uppfattning att det idag förekommer allt för få gehörsmoment i instrument- och sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida gehörs- samt musikteoretiska moment får ett balanserat utrymme på instrument- och sångundervisningen samt att skapa ett nytt arbetsmaterial som har som syfte att föra in fler gehörsmoment i instrument- och sång undervisningen. Vi ämnar även med studien är att belysa den problematik som vi tror existerar mellan läroplaner och den faktiska verkligheten i klassrummet. Metod Genom intervjuer och observationer med verksamma gymnasiepedagoger, samt litteraturstudier har vi jämfört de uppdragsbeskrivningar som finnes i skolverkets läroplan, Lpf94 och instrument- och sångundervisningens kursplan med svaren från de intervjuade pedagogerna. Resultat Vi har funnit att vår uppfattning om att det existerade för få gehörsmoment i instrument- och sångundervisningen inte stämde. Av studien har vi utläst att det förekommer fler gehörsbaserade övningar under instrument- och sångundervisningen än vad vi trodde och fann det därför onödigt att skapa ett nytt arbetsmaterial för instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program. Vi har även funnit att pedagogernas undervisning skiljer sig från vad kurs- och läroplanerna förmanar. Vid de lektionstillfällen vi observerat skiljer sig pedagogerna åt och menar vi beror på de begrepp och definitioner av målbeskrivningar som står i Lpf94. Vi har även funnit att de kursplaner som styr instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program inte uppfyller de målbeskrivningar som står att läsa i Lpf94. Med detta som bakgrund menar vi att kraven och regleringarna från skolverket är allt för vida och otydliga för att pedagoger laglydigt skall kunna förhålla sig till dem. 
 
 
sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGehörsv
dc.subjectmusikteorisv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.subjectLpf94sv
dc.subjectInSÃ¥sv
dc.title"Vad innebär en balanserad instrument- och sångundervisning?" - En studie i gehörs- kontra teorimoment vid gymnasieskolans estetiska program.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record