"Vad innebär en balanserad instrument- och sångundervisning?" - En studie i gehörs- kontra teorimoment vid gymnasieskolans estetiska program.
Abstract
Syfte
Studien grundar sig i vår uppfattning att det idag förekommer allt för få gehörsmoment i instrument-
och sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Syftet med denna studie är att
undersöka huruvida gehörs- samt musikteoretiska moment får ett balanserat utrymme på instrument-
och sångundervisningen samt att skapa ett nytt arbetsmaterial som har som syfte att föra in fler
gehörsmoment i instrument- och sång undervisningen. Vi ämnar även med studien är att belysa den
problematik som vi tror existerar mellan läroplaner och den faktiska verkligheten i klassrummet.
Metod
Genom intervjuer och observationer med verksamma gymnasiepedagoger, samt litteraturstudier har vi
jämfört de uppdragsbeskrivningar som finnes i skolverkets läroplan, Lpf94 och instrument- och
sångundervisningens kursplan med svaren från de intervjuade pedagogerna.
Resultat
Vi har funnit att vår uppfattning om att det existerade för få gehörsmoment i instrument- och
sångundervisningen inte stämde. Av studien har vi utläst att det förekommer fler gehörsbaserade
övningar under instrument- och sångundervisningen än vad vi trodde och fann det därför onödigt att
skapa ett nytt arbetsmaterial för instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program.
Vi har även funnit att pedagogernas undervisning skiljer sig från vad kurs- och läroplanerna förmanar.
Vid de lektionstillfällen vi observerat skiljer sig pedagogerna åt och menar vi beror på de begrepp och
definitioner av målbeskrivningar som står i Lpf94. Vi har även funnit att de kursplaner som styr
instrument- och sångundervisningen på gymnasiets estetiska program inte uppfyller de
målbeskrivningar som står att läsa i Lpf94. Med detta som bakgrund menar vi att kraven och
regleringarna från skolverket är allt för vida och otydliga för att pedagoger laglydigt skall kunna
förhålla sig till dem.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Blomberg, Martin
Holmén, Brita
Keywords
Gehör
musikteori
styrdokument
Lpf94
InSÃ¥
Language
sv