Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Karinsv
dc.contributor.authorJohnston, Jessicasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:16Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:16Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20015
dc.description.abstractMot bakgrund av vår gemensamma inriktning i ämnet bild intresserade vi oss i vårt arbete för betydelsen av att samtala om bilder som ett viktigt led i bildundervisningen. Vi utgick från grundskolans kursplan i bild, där det uttalas att reflektion och samtal om bilder skall ingå i bildundervisningen. Trots kursplanens mål upplevde vi med erfarenheter från praktik i grundskolan att detta inslag, att aktivt reflektera över bilder, ofta saknas i undervisningen. Det sociokulturella perspektivet låg till grund för våra teoretiska resonemang med centrala begrepp som flerstämmighet, respons och lärande i samspel med andra. Vi analyserade vårt deltagande i ett sokratiskt samtal samt resonerade kring hur man kan arbeta med filosofiska aspekter i undervisningen. Vi undersökte bildsamtalets betydelse för det gemensamma lärandet med frågorna ”varför är det viktigt att samtala om bilder i bildundervisningen?” och ”hur kan uppfyllelse av kursplanens mål i ämnet bild främjas genom att samtala om bilder?”.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBildsamtalsv
dc.subjectresponssv
dc.subjectflerstämmighetsv
dc.subjectsokratiskt sasv
dc.titleBildsamtal i skolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record