Gymnasielärare kontra Socionomer: en studie om hur olika konflikter erfars att de bemöts samt hanteras
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka hur gymnasielärare erfar att de hanterar diverse konflikter kontra
socionomer. Vi vill jämföra hur gymnasielärare och socionomer erfar att de hanterar de konflikter som de möter
i sitt yrke. Vi har valt att besvara 3 frågor där huvudfrågan torde vara hur gymnasielärare respektive socionomer
erfar att de hanterar de konflikter som de möter i sitt yrke. Vidare vill vi även se vilka konflikter gymnasielärarna
respektive socionomerna erfar att de bemöter. Vi har valt kvalitativa intervjuer i genomförandet av vår
undersökning. Anledningen är att vi är i behov av uttömmande svar och kvalitativa intervjuer ger oss chansen att
ställa följdfrågor till informanterna. Dessutom ger det dem en chans att förklara mer i detalj hur de tänker.
Materialet som vi använt oss av har i huvudsak bestått av metoder i konflikthantering samt olika konfliktteorier.
Vi har även nyttjat tidigare forskning som gjorts inom området konflikter och konflikthantering. Efter genomförd
analys har vi kommit fram till att gymnasielärare erfar att de flesta konflikter uppstår med elever medan
socionomerna erfar att de flesta konflikter uppstår med kollegor. Båda yrkesgrupperna framhåller den öppna
dialogen som den bästa metoden om man vill lösa olika konflikter. En skillnad vi märkt är att socionomerna får
extern handledning som går ut på att en utomstående konsult kommer in och hjälper till att få ett så bra
arbetsklimat som möjligt. Detta gäller alla relationer. Vad gäller gymnasielärarna fann vi inte någon extern
handledning men däremot lärarlag där lärarna kan diskutera elever. Vår studie har stor betydelse för läraryrket då
det är ett yrke fullt med mänskliga möten och relationer där konflikter ibland är oundvikliga och då måste man
ha en strategi eller metod för att lösa dessa.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Johansson, Dennis
Pettersson, Jan
Keywords
Konflikt
konflikthantering
gymnasielärare
socio
Language
sv