Handledarens uppdrag inom lärlingsutbildningen - en studie om strävansmålens integration i den arbetsplatsförlagda utbildningen
Abstract
Vi arbetar båda inom gymnasieskolor som erbjuder lärlingsutbildningar inom olika
yrkesinriktningar. Detta innebär bland annat att 50% av elevens utbildning förläggs ute på en arbetsplats där en
handledare bär ett relativt stort ansvar för utbildningen. Läroplanen LPF94 innehåller mål om att skolan skall
sträva efter att öka elevens initiativförmåga, samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt och flexibelt
samt förmåga att reflektera. Dessa mål är också viktiga ur ett arbetsgivarperspektiv. Vårt syfte har varit att
undersöka handledarnas och yrkeslärarnas uppfattningar i vilken omfattning dessa mål integreras i elevernas
arbetsplatsförlagda utbildning och om det är ett område som kan behöva förbättras och utvecklas t.ex. genom
handledarutbildning. Våra frågeställningar har rört handledarnas kunskaper idag om strävansmålen, i vilken
omfattning de integreras i handledningen samt om handledarna saknar stöd och utbildning kring hur de kan
arbeta med strävansmålen i handledningen av eleverna.
För att få svar på våra frågeställningar har vi gjort en postenkätundersökning. Vår undersökningsgrupp har
avgränsats till handledare och yrkeslärare inom lärlingsutbildningarna i Stenungsunds respektive Tjörns
gymnasieskola. Vårt resultat visar att handledarna upplever att de arbetar oftare med strävansmålen än vad
yrkeslärarna upplever att handledarna gör. De flesta av respondenterna upplevde också att handledarna hade
behov av mer stöd och utbildning kring hur de kan arbeta med strävansmålen i handledningen av eleverna.
Inom lärlingsutbildningen fördjupas samarbetet mellan skolan och arbetsliv och därmed förändras yrkesläraren
roll. För att bibehålla en god kvalité i utbildningen behövs att yrkesläraren och handledaren samarbetar kring
elevens utbildning och att en gemensam planering, uppföljning och utvärdering görs. Yrkesläraren kan också
behöva handleda handledaren och vara ett stöd i handledarens pedagogiska arbete med eleven.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Bloom, Larry
Haugen, Malin
Keywords
Lärlingsutbildning
samarbete skola-arbetsliv
AP
Language
sv