Det var bättre förr- En kvalitativ studie om pedagogers tankar om koncentrationssvårigheter
Abstract
Syftet med studien har varit att ge en bild av pedagogers tankar kring sambandet mellan
koncentrationssvårigheter och lärandemiljön. Följande frågeställningar har använts;
Vilken syn har pedagogerna på koncentrationssvårigheter hos eleverna?
Hur beskriver de att de arbetar för att möljiggöra en god lärande miljö för elever med
koncentrationssvårigheter?
Vad tycker de är viktigt att tänka på då man bemöter barn med koncentrationssvårigheter?
Vi tittade även på om det fanns någon skillnad mellan uppfattningarna hos pedagogerna i de olika
åldersgrupperna. Vi utgick från en systemteoretisk modell och använde en kvalitativ metod som intervju
och två observationer. Sju pedagoger i gymnasieskolan och grundskolan intervjuades och två observationer
som skedde i en gymnasieklass och F-1 för att få en helhetskänsla och kunna se skillnader i de olika
stadierna. Under analysen så användes Bronfennbenners humanekologiska modell som analysverktyg.
De viktigaste resultaten som vi uppfattar är att pedagogerna upplever koncentrationssvårigheter först när
elever blir störande och att de upplever en stor ökning av koncentrationssvårigheter som de ger ett mer
stressat samhälle skulden för. En skillnad i uppfattning om fanns mellan gymnasielärarna och
grundskolelärarna, då grundskolelärarna upplevde pojkars koncentrationssvårigheter som svårare än
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Hallberg, Linda
Keywords
Koncentrationssvårigheter
ADHD
Systemteori
Str
Language
sv