• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det handlar om klass. Pedagogiska förhållningssätt och didaktiska metoder för att motverka klassreproduktion hos eleverna

Abstract
Den klassreproduktion som finns i samhället återfinns också i skolan. Elevers klasstillhörighet påverkar i hög grad deras skolprestationer. Trots att skolan skall sträva efter att skapa en likvärdig utbildning åt alla elever är det många elever som inte uppnår kunskapsmålen på grund av sin klasstillhörighet. Vår studie är inriktad på vad som sker i undervisningssituationer på mikronivå. Forskning visar att skolan ofta reproducerar elevers klasstillhörighet istället för att vara en spjutspets. Vi vill i vår studie ta reda på hur lärare tänker kring, samt arbetar för, att motverka reproduktion av klasstillhörighet hos eleverna. I vår studie har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att ta reda på hur lärarna tolkar och hanterar elevers klasstillhörighet i skolan idag, samt vilka tankar och idéer de har för att kunna motverka denna problematik. I studien ingår tio lärare. Då läraren förändrar sin undervisning och anpassar material och undervisningsmetoder utefter elevernas enskilda behov och förutsättningar visar det sig att eleverna har större möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen och uppfylla kunskapsmålen. Det framkom av intervjuerna att en lärare måste vara medveten om elevers skilda förutsättningar men samtidigt våga påverka dessa. De intervjuade lärarna i studien påvisade tydligt att läraren har en avgörande betydelse för hur elevers klassbakgrund kommer att prägla deras utbildning. I resultatet av intervjuerna har vi sett att den sociala dimensionen är viktig att lyfta fram i det pedagogiska arbetet eftersom elevernas bakgrund i hög grad påverkar hur de klarar sig i skolan. För att tydliggöra elevens sociala dimension vill vi skapa en debatt om elevens klasstillhörighet och dess konsekvenser i det pedagogiska rummet med förhoppning om att alla elever skall få en likvärdig utbildning oavsett bakgrund. }
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19939
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19939_1.pdf (151.0Kb)
Date
2009
Author
Forsstrand, Johan
Johansson, Elin
Keywords
Klass
klassreproduktion och elevers bakgrund
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV