dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte och frågeställningar
Vårt syfte med uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt de av oss utvalda skolorna arbetar aktivt med
integrationen/segregationen. Därmed har vi undersökt om skolorna tillgodoser det som står i styrdokumenten när
det gäller integrations/segregationsfrågor. Detta gör vi med följande frågeställningar:
- Hur gör pedagoger för att främja den kulturella mångfalden i den av oss utvalda homogena skola, där
majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund?
- Hur gör pedagoger för att främja integration in i det svenska samhället i den av oss utvalda mångkulturella
skola, där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk?
- Finns det någon skillnad och likhet i pedagogens bemötande av eleverna, i den av oss valda homogena
skolan där majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund och den av oss valda mångkulturella skola,
där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk? Vilka är i så fall likheterna och
skillnaderna?
Material
Vi har utgått från rapporter, artiklar och böcker som behandlat integration/segregation och begreppet invandrare.
Vi har även utgått från styrdokument såsom, Lpo94, barnkonventionen och skollagen.
Metod
Vi har använt oss av intervjumetoden, där vi har genomfört en respondent undersökning av totalt fyra pedagoger
på de av oss valda skolorna. Vi har även valt att undersöka skolornas likabehandlingsplaner.
Resultat och didaktiska konsekvenser
Pedagogerna på den mångkulturella skolan utgår bland annat från ”svenskhet som norm” som en obestridlig
referensram i undervisningen. Pedagogerna har som utgångspunkt att eleverna skall klara sig i det svenska
samhället. I den homogena skolan behöver pedagogerna inte fokusera på att integrera in eleverna i det svenska
samhället, det tas för givet att de redan är det. Vi har undersökt hur likabehandlingsplanerna på de båda skolorna
följs. | sv |