Show simple item record

dc.contributor.authorWallman, Anna-Mariasv
dc.contributor.authorMitrovic, Vesnasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:29:54Z
dc.date.available2009-04-08T10:29:54Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19886
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte och frågeställningar Vårt syfte med uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt de av oss utvalda skolorna arbetar aktivt med integrationen/segregationen. Därmed har vi undersökt om skolorna tillgodoser det som står i styrdokumenten när det gäller integrations/segregationsfrågor. Detta gör vi med följande frågeställningar: - Hur gör pedagoger för att främja den kulturella mångfalden i den av oss utvalda homogena skola, där majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund? - Hur gör pedagoger för att främja integration in i det svenska samhället i den av oss utvalda mångkulturella skola, där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk? - Finns det någon skillnad och likhet i pedagogens bemötande av eleverna, i den av oss valda homogena skolan där majoriteten av eleverna är av svensk etnisk bakgrund och den av oss valda mångkulturella skola, där majoriteten av eleverna är av annan etnisk bakgrund än svensk? Vilka är i så fall likheterna och skillnaderna? Material Vi har utgått från rapporter, artiklar och böcker som behandlat integration/segregation och begreppet invandrare. Vi har även utgått från styrdokument såsom, Lpo94, barnkonventionen och skollagen. Metod Vi har använt oss av intervjumetoden, där vi har genomfört en respondent undersökning av totalt fyra pedagoger på de av oss valda skolorna. Vi har även valt att undersöka skolornas likabehandlingsplaner. Resultat och didaktiska konsekvenser Pedagogerna på den mångkulturella skolan utgår bland annat från ”svenskhet som norm” som en obestridlig referensram i undervisningen. Pedagogerna har som utgångspunkt att eleverna skall klara sig i det svenska samhället. I den homogena skolan behöver pedagogerna inte fokusera på att integrera in eleverna i det svenska samhället, det tas för givet att de redan är det. Vi har undersökt hur likabehandlingsplanerna på de båda skolorna följs.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectintegrationsv
dc.subjectsegregationsv
dc.subjectmångkulturellsv
dc.subjecthomogensv
dc.titleIntegrationsarbete i skolan, En fältstudie i hur pedagoger arbetar med att främja integration och kulturell mångfald i skolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record