Search
Now showing items 1-10 of 12
När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter
(2010-07-01)
Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ...
"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter
(2010-02-01)
Syfte:
Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade.
• Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ...
Stämplad och/eller en känsla av Befrielse. Fyra vuxnas livsberättelser om deras upplevelser av specialpedagogiskt stöd
(2010-04-22)
Syfte:
Syftet med studien är att få kunskap om och i så fall hur några vuxnas livsvärldar kan ha blivit formade av det specialpedagogiska stöd de fått någon gång under deras skolgång. Med ut-gångspunkt i vilka erfarenheter ...
En matematiklärares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering
(2010-07-01)
Syfte:
Idag diskuteras både skolan och läraryrket. En ny lärarutbildning ska införas, 2011 får Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lärarkåren inte i tillräcklig hög ...
"De är ju inga oskrivna blad heller". SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen
(2010-04-22)
Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka SO-lärares berättelser om arbetet med elever i år 7-9 som riskerar att inte nå målen i SO. Syftet preciseras i frågeställningarna; Hur ...
Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?
(2010-09-09)
Syfte:
Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är ...
Åtgärdsprogram. En diskursanalytisk studie
(2010-04-22)
Syfte: Syfte med denna studie är att undersöka vad som skrivs i åtgärdsprogram, att identifiera diskurser samt att diskutera kring vilka konsekvenserna skulle kunna bli för individens lärande. Detta syfte ligger till grund ...
Bedömning och dokumentation - redskap för lärande. En intervjuundersökning av hur fyra grundskollärare gör när de bedömer och dokumenterar
(2010-07-01)
Syfte:
Syftet med undersökningen är att studera fyra pedagogers beskrivningar av hur de gör när de bedömer och dokumenterar elevers utveckling i matematik.
Teori:
Bedömning och dokumentation är nära sammankopplat ...
Lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för årskurs 3. En enkät- och intervjustudie om konsekvenserna av de nationella proven och målen i matematik i ett inkluderande perspektiv
(2010-09-09)
Syfte: Undersöka lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för åk 3 i ett inkluderande perspektiv. Undersöka vilka konsekvenser införandet av proven och målen fått på lärares undervisningsstrategi, ...
Mötet med förskolan. Fyra berättelser av mammor till barn i behov av särskilt stöd
(2010-07-01)
Syfte
Syftet med studien var att undersöka vilka upplevelser föräldrar till barn i behov av särskilt stöd kan ha av mötet med förskolan, samt få en förståelse för hur föräldrarna till barnen önskar bli bemötta. Målet var ...