Search
Now showing items 1-10 of 14
Qigong i skolan. En studie av processen i en lågstadieklass som under en termin utövar Qigong dagligen
(2009-10-26)
Bakgrund
Barn och stress borde inte höra ihop. Dock visar Apotekets försäljningsstatistik att utskrivning av sömnmedel och lugnande medel till barn och ungdomar fortsätter att öka. Vi lever i ett samhälle där tempo och ...
IUP – en styrning i tiden. Om identitetsbildning i förskolans individuella utvecklingsplaner
(2009-03-05)
Bakgrund: Intresset för ämnet väcktes då jag arbetar i förskolan och upprättar individuella utvecklingsplaner. Flera gånger har diskussioner i arbetslaget uppstått om vad som kan skrivas fram om barnen utan att det blir ...
Kommunal fristående skola: En skolas utveckling utifrån ett ledarperspektiv
(2009-03-12)
Syfte: Syftet med min studie var dels att få en ökad förståelse för kommunal fristående skola och dels att se vilken utveckling som skett. Detta gjorde jag till stor del från ett ledarperspektiv. Mina frågeställningar blev ...
Medling som social fostran. Diskursanalys av en konflikthanteringsmodell i skolan
(2009-09-28)
Syfte och frågeställningar. Studien syftar till att undersöka medling som social fostran och dess effekter för elevers identitet. Frågeställningar: Hur positioneras barns identiteter i medling som konflikthanteringsmodell? ...
Från tal- och språkklass till ordinarie klass i grundskolan. En kvalitativ studie med utgångspunkt i vilka förutsättningar elever med grav språkstörning har att inkluderas i en ordinarie klass i grundskolan.
(2009-06-25)
Bakgrund: Språkets utveckling är det mest betydelsefulla i ett barns liv, vilket ger identitet och tillhörighet i en gemenskap. Detta kan i dagens samhälle vara ett problem för barn med grav språkstörning. Eleverna i studien ...
Lärare med invandrarbakgrund för invandrarelever? – En livsvärldsfenomenologisk intervjustudie om hur 15 invandrarelever i år 8 och 9 uppfattar lärare
(2009-03-30)
Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka uppfattningar invandrarelever har av lärare. Dessutom har syftet varit att utröna om det finns någon skillnad på hur invandrarelever uppfattar en lärare med ...
Barns delaktighet. En studie av barns delaktighet i styrdokument och arbetsplaner.
(2009-08-20)
Syfte: Mitt övergripande syfte med denna studie är att utifrån en deskriptiv utgångspunkt undersöka dels vad barn ska lära sig i förskolan om delaktighet och dels vad man menar med/hur man ser på barns deaktighet i förskola, ...
Vi föräldrar kan vara en nyckel i framtiden. En fallstudie om hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet kring deras barns skolgång
(2009-08-24)
Syfte: Syftet med studien är att beskriva och belysa hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet från de aktörer som samverkar kring deras barns skolgång. ...
Var kommer barnen in? En studie om barns erfarande och gestaltande av inflytande i förskolan.
(2009-03-02)
Samhällsutvecklingen har lett till att barns position i västvärlden har förstärkts. Den har också inneburit att majoriteten av svenska barn idag vistas i förskola och barns fostran är därmed inte längre enbart föräldrarnas ...
Rydaholmsmetoden. En läsutvecklingsmetod för att göra det svåra enkelt
(2009-10-09)
Syfte: Avsikten med denna undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med Rydaholmsmetoden, samt ta reda på deras erfarenheter av arbetet med denna lästränings- och läsutvecklingsmetod. Frågeställningarna utöver ...