Browsing Magisteruppsatser by Title
Now showing items 63-82 of 82
-
Samverkan - bygga broar mellan förskola och skola. Förskollärares upplevelser om samverkan kring skolstarten för barn i behov av särskilt stöd.
(2010-07-01)Syfte: Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är syftet med studien att ta reda på hur förskollärare i förskola respektive skola upplever och beskriver övergången mellan de två verksamheterna, när det gäller samverkan ... -
Samverkan mellan professionsgrupper kring barn i svårigheter
(2010-07-01)Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för samverkan med utgångspunkt i de erfarenheter som en psykolog, två specialpedagoger och en skolsköterska har av samverkan mellan resurscentrum samt skola, och barn- och ... -
Se människan i var och en av oss! En studie om likabehandling av studenter med annan etnisk bakgrund i högskolan
(2011-03-07)Syfte Syftet med undersökningen är att upptäcka vilken innebörd som ges åt begreppet likabehandling samt att få fram de uppfattningar som kan finnas i högskolan om likabehandling av studenter med annan etnisk tillhörighet. ... -
Självbedömningskompetens i matematik - i relation till terminsbetyg, slutbetyg, nationellt ämnesprov och diagnosresultat i skolår 9
(2010-02-08)Bakgrund : Elever i grundskolan bedöms och betygssätts och enligt gällande läroplan (Utbildningsdepartementet, 1998) ska de själva få delta aktivt i alla delar av kunskapsbedömningen, dock ej i de delar som rör lärarens ... -
Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan
(2010-02-26)Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva ... -
Specialpedagogens yrkesroll i skolan
(2010-10-29)Syfte: Specialpedagoger har under sin studietid och genom att arbeta ute i verksamheterna tillägnat sig en bred kompetens. I den här studien vill vi studera specialpedagogens yrkesroll i skolan samt undersöka lärares och ... -
Specialpedagogik i förskollärarutbildningen. En komparativ studie av styrdokument
(2010-09-30)Syfte: Det övergipande målet med arbetet var att skapa kunskap om förskollärares specialpedagogiska kompetens. Studiens syfte var att granska det specialpedagogiska uppdraget i förskollärarutbildningens styrdokument genom ... -
Specialpedagogisk handledning i förskolan. En deskriptiv intervjustudie om tio förskollärares upplevelser och erfarenheter av specialpedagogisk handledning i förskolan
(2010-04-19)Syfte Studien är en deskriptiv studie av upplevelser och erfarenheter förskollärare har av specialpedagogisk handledning i förskolan. Frågeställningar • Upplever förskollärarna att den specialpedagogiska handledningen ... -
Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare
(2010-07-05)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har ... -
Stämplad och/eller en känsla av Befrielse. Fyra vuxnas livsberättelser om deras upplevelser av specialpedagogiskt stöd
(2010-04-22)Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om och i så fall hur några vuxnas livsvärldar kan ha blivit formade av det specialpedagogiska stöd de fått någon gång under deras skolgång. Med ut-gångspunkt i vilka erfarenheter ... -
Stor klass eller liten grupp? Elevers erfarenheter av olika undervisningsformer
(2011-03-31)Då elever har olika förutsättningar att lyckas i skolan kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. I en del kommuner har man inom grundskolan valt att ha även små undervisnings-grupper för elever som av någon anledning ... -
Tutorials. En ny källa till kunskap? - om Internetbaserad undervisning ur ett elevperspektiv
(2010-01-07)Syfte Denna uppsats syftar till att undersöka hur gymnasieelever lär med tutorials. Genom att intervjua elever om deras tutorialanvänding hoppas jag kunna så ett frö för att pedagoger ska hitta infallsvinklar till att ... -
Vad är pedagogisk ledarskap? Rektorer i grundskola, med bakgrund som förskollärare eller fritidspedagog, ger innebörd och mening åt begreppet pedagogiskt ledarskap
(2009-09-03)I studien Lärares tankar om skolledare, Sjöstrand-Lorenzatti (2005) var slutsatsen att lärare ville ha tydliga pedagogiska ledare som verkade nära dem i det dagliga arbetet. Denna uppsats är en uppföljning på ovanstående ... -
Vad står det i uppgiften? – Sex lärares upplevelser av elevers matematiksvårigheter relaterat till läsförståelse.
(2022-06-29)In math class pupils meet different types of tasks. Some of the tasks are word-problems or problem-solving tasks that require that the pupils read and comprehend texts to understand what their assignment ... -
Vad var det jag läste? Läsförståelse i grundskolans år 4
(2010-04-22)Syfte: Syftet har varit att undersöka hur lärare ser på elevers läsförståelse i år 4, och se hur arbetet med läsförståelse försiggår i lärarnas klassrumskontext. Vilka strategier, metoder och åtgärder används i klassrummet ... -
Var kommer barnen in? En studie om barns erfarande och gestaltande av inflytande i förskolan.
(2009-03-02)Samhällsutvecklingen har lett till att barns position i västvärlden har förstärkts. Den har också inneburit att majoriteten av svenska barn idag vistas i förskola och barns fostran är därmed inte längre enbart föräldrarnas ... -
Varför screeningtest? En studie i pedagogers upplevelser av ett lästest och deras tankar om åtgärder
(2010-04-22)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger upplever lästestet ”Vilken bild är rätt?” samt hur de reflekterar över de elever som inte nått upp till tillfredsställande resultat på detta test. Teori: ... -
Vi föräldrar kan vara en nyckel i framtiden. En fallstudie om hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet kring deras barns skolgång
(2009-08-24)Syfte: Syftet med studien är att beskriva och belysa hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet från de aktörer som samverkar kring deras barns skolgång. ... -
"Vi i förskolan - Dom i förskoleklass". Pedagogers uppfattningar om övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov i särskilt stöd
(2010-07-05)Syfte: Syftet med studien är att belysa pedagoger och rektorers uppfattningar om samverkan vid övergången mellan förskola till förskoleklass med fokus på barn i behov av särskilt stöd. I studien undersöks även frågan om ... -
Yrkeslärares syn på sin undervisning och yrkesdidaktik
(2010-06-18)Bakgrund Denna studie handlar om yrkeslärare på gymnasial utbildning och deras kompetens, samt den undervisning som de bedriver. Det är aktuella frågor: gymnasial yrkesutbildning, yrkeslärares kompetens och yrkeslärarutbildning, ...