Search
Now showing items 1-10 of 79
Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension
(2008)
Syfte:
Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i ...
Från Maria Montessori i Rom till Ingela Persson i Trollhättan. En studie från vision till verklighet.
(2009-05-11)
Bakgrund. Under början av 1980-talet upplevde en del av oss som var lärare då att skolmiljön var gemytlig och att vi hade stor frihet. Vi som arbetade i skolan kände att vi fick det vi behövde i form av tid och material. ...
KULTURMÖTEN OCH KULTURKROCKAR I GRUNDSKOLAN. Vad är positivt med kulturmöten och kulturkrockar i grundskolan?
(2010-09-06)
Syfte:
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur elever och lärare i en grundskola uppfattar, talar om och hanterar kulturmöten och kulturkrockar. Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv där vi tror att det ...
Kärlekens många ansikten. Ett lärstilsprojekt vid en kommunal gymnasieskola, baserat på Dunn & Dunns Learning Style Model.
(2009-03-30)
Syfte och frågeformuleringar
Uppsatsens syfte är att undersöka om Dunn & Dunns Learning Style Model kan vara en metod som är skolutvecklande samt om modellen möjliggör att elever motiveras och engageras i sina ...
Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid
(2009-11-12)
Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans ...
Kön till specialundervisningen. Genusperspektiv på specialpedagogiska insatser i skolan
(2009-03-02)
Syfte
Denna studie fokuserar på specialundervisning med avseende på genus. Enligt vår yrkeserfarenhet är det fler pojkar än flickor som får extra stöd av något slag. Det kan vara särskilda undervisningsgrupper med olika ...
Motivation Lärarens perspektiv på motivation i klassrummet
(2018-08-13)
Begreppet motivation är svårdefinierad och ofta tolkas avsevärt annorlunda både i forskning och i praxis. En sak är dock alla eniga om: att motivation är viktig lika väl för elevernas skolresultat som för resten av deras ...
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)
Syfte
Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar.
Metod
Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ...
”Ny på jobbet”. Fem specialpedagogers erfarenheter av att omsätta sina studier i praktiken
(2009-03-02)
Syfte: Examensordningen för Specialpedagogprogrammet vid Göteborgs Universitet ställer krav på bred kompetens när det gäller vad specialpedagogen förväntas ha tillägnat sig under utbildningen. Målet med utbildningen ska ...
Samma gamla myter? - föreställningar om vilka män som slår respektive kvinnor som blir våldsutsatta
(2009-08-17)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilken diskurs som präglar föreställningarna om vilka män som är våldsamma och vilka kvinnor som blir våldsutsatta. De två frågor som ligger till grund för studien är, "Vilka män ...