Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 18-37 of 79
-
Formande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbete
(2009-08-20)Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka ... -
Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun
(2009-03-12)Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska ... -
Förskolan, pedagogen och läroplanen. En kvalitativ studie om att erfara och omsätta Lpfö-98
(2009-09-24)Inom den svenska förskolan arbetar en mängd personer, vilka till största delen tillhör två olika yrkesprofessioner, förskollärare och barnskötare. Gemensamt för dessa är att de tillsammans skall genomföra det uppdrag som ... -
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ... -
Framtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27
(2009-03-02)Syfte: Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund. Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, ... -
Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid
(2009-11-12)Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans ... -
Från Maria Montessori i Rom till Ingela Persson i Trollhättan. En studie från vision till verklighet.
(2009-05-11)Bakgrund. Under början av 1980-talet upplevde en del av oss som var lärare då att skolmiljön var gemytlig och att vi hade stor frihet. Vi som arbetade i skolan kände att vi fick det vi behövde i form av tid och material. ... -
Fritidsläsning. En enkätundersökning om läsvanor i skolår fyra
(2010-07-05)Syfte Syftet med undersökningen var att få en bild av flickors och pojkars läsvanor i skolår fyra på fritiden. Frågeställningarna var: Hur ofta läser eleverna på sin fritid? Vad läser eleverna på sin fritid? Finns det ... -
God självkänsla hos förskolebarn. En kvalitativ studie om hur förskollärare vill arbeta för att främja barns självkänsla
(2010-07-05)Syfte: Att få kunskaper om hur verksamma förskollärare ser på barns utveckling av självkänsla och hur de som förskollärare vill arbeta för att stärka barns självkänsla. Syftet är också att utröna om förskollärare anser ... -
Gränslandsproblematiken. En studie om problematiken kring de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan
(2009-03-05)Bakgrund Efter att ha tagit del av att särskoleinskrivningarna ökat de senaste åren ville vi ta reda på vad denna ökning beror på. Då det visat sig att det är eleverna i grundsärskolan, i synnerhet de elever som befinner ... -
Gymnasieval. En utbildningssociologisk studie
(2010-08-30)Syfte: Syftet med vår uppsats var att undersöka hur elever i år 9 i vår kommun beskriver gymnasieprogrammen och vilka kunskaper de har om området. Vi ville också ta reda på om gymnasieprogrammen hade olika status och vilka ... -
Handdatorn. Hjälper den elever med utvecklingsstörning och talsvårigheter att kommunicera bättre?
(2009-08-17)Syfte: Syftet med studien var att undersöka om handdatorer utgör en möjlighet att utvidga kommunikationsmöjligheterna för elever med utvecklingsstörning samt talsvårigheter och i jämförelse med elvernas användning ... -
Handledning - av vilken anledning? En intervjustudie av sex pedagogers beskrivning av grupphandledning i förskolan
(2009-08-20)Bakgrund. Den svenska förskolan förändras oavbrutet. Barns tidiga lärande uppmärksammas mer och mer. Barnantalet i grupperna har ökat och personaltätheten har minskat. Ekonomin har blivit stramare. Avståndet mellan pedagoger ... -
Hållbar utveckling. En studie i hur gymnasieelever ser på hållbar utveckling i samband med en miljövecka
(2010-09-06)Hållbar utveckling är ett aktuellt ämne som inte längre kan förbises pga. diverse orsaker som tidsbrist, ekonomiska resurser och ren bekvämlighet, som kan utgör hinder för den enskilda konsumenten. Naturen, miljön och vår ... -
Highly Able Students in Physical Education. The learning experiences of a group of highly able PE students at the end of compulsory schooling
(2010-08-30)Aims The overall purpose of this study is to examine the learning experiences of a group of highly talented year 9 physical education pupils. Further the aim is to gain an insight in to how the students feel they develop ... -
Hur arbetar man med elever i behov av särskilt stöd i den spanska grundskolan?
(2009-03-12)Syfte Syftet med arbetet är att göra en jämförande studie mellan vad de spanska styrdokumenten förordar och hur den faktiska verkligheten ser ut när det gäller arbetet med elever i behov av särskilt stöd i den spanska ... -
Hur fungerar mötet skola och elev med diabetes? Vad behöver förändras?
(2009-09-28)Syftet kan beskrivas med följande fråga: Hur skall mötet mellan en elev med diabetes och skolan genomföras, enligt föräldrar och lärare för att mötet skall bli så optimalt som möjligt för alla inblandade parter? Teori: ... -
Hur ser den skriftliga kommunikationen mellan lärare och studerande ut vid distansundervisning i matematik för kommunal vuxenutbildning?
(2009-03-05)Syfte Studiens syfte är att, ur ett matematikdidaktiskt perspektiv, beskriva form och innehåll i kommunikationen mellan lärare och studerande vid distansundervisning i kommunal vuxenutbildning, gymnasiekurserna matematik ... -
Hur vill elever i behov av särskilt stöd organisera sin specialundervisning? - intervjuer med några elever med åtgärdsprogram
(2009-03-16)Syfte: Syftet med denna undersökning var att belysa hur några grundskoleelever med åtgärdsprogram helst ville organisera sin specialundervisning. För att nå vårt syfte följde vi några centrala frågeställningar: På vilket ... -
Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.
(2009-03-02)Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera ...