Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 8-27 of 79
-
”Då är det bara att lägga undan planeringen och åka med på elevernas villkor tänker jag” En kvalitativ studie om SFI lärares reflektion över lyckad och mindre lyckad undervisning
(2018-08-13)The aim of the study is to illustrate, through SFI teachers' reflection on their own experiences of successful and less successful teaching, their professional skills based on the intertwined concepts of body, culture and ... -
Democracy and Controversial Issues: Preparing students to become global citizens
(2024-03-20)In an attempt to make tomorrow's generation more democratic and critically aware, Skolverket has given clear instructions of including discussions related to controversial issues in classroom teachings. The thesis has ... -
Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet
(2010-03-22)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten. Teori: Denna ... -
Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension
(2008)Syfte: Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i ... -
Dyspraxi – den olydiga handen. En studie om kunskapsläget bland specialpedagoger i den svenska skolan beträffande funktionsnedsättningen dyspraxi
(2009-03-12)Bakgrund Dyspraxi är ett funktionshinder som enligt undersökningar i England och USA tycks drabba mellan 2-10 % av befolkningen i dessa länder. Problematiken finns omnämnd i svensk specialpedagogisk litteratur. Den ... -
Elevers inflytande i lärande
(2009-10-26)Centrum för denna studie utgörs av ett försök att fånga hur några lärare förhåller sig till elevers inflytande i lärande och hur deras elever tycker att detta inflytande fungerar i praktiken. Med utgångspunkt i några ... -
Elevers och lärares syn på konflikter och hantering av konflikter - en fallstudie
(2009-11-23)Syfte: Syftet med denna studie är att öka kunnandet och förståelsen inom området konflikter och konflikthantering. Metoden som används är en fallstudie där lärares och elevers syn på den konflikthantering som sker på en ... -
Elevers och lärares uppfattningar av värdegrundens efterlevnad
(2010-01-07)Syfte: Syftet med arbetet var att utreda vilka likheter och skillnader det finns i elevers och lärares sätt att uppfatta sin egen och andras efterlevnad av värdegrunden. Med efterlevnad menas hur väl skolans mål för ... -
"En del tror att det är fejk". Några gymnasieelevers erfarenheter av att gå i skolan med dyslexi
(2010-04-08)Syfte: Vårt övergripande syfte med studien är att studera sambandet mellan dyslexi och socio- emotionella faktorer. För att uppnå syftet har vi valt att fokusera på nedanstående områden: • självbild/självförtroende/självkänsla ... -
En kvalitativ studie av pedagogers uppfattningar om barns tvåspråkighetsutveckling
(2009-11-23)Syftet Syftet med studien belyser hur några lärare i en förskoleverksamhet resonerar om hinder och möjligheter när det gäller barns flerspråkighet. Följande frågeställningar är centrala i undersökningen: • Vilken ... -
Formande av chefskap - nya kommunala enhetschefers identitetsarbete
(2009-08-20)Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur nya enhetschefer formar sitt chefskap i en offentlig organisation. Genom chefernas berättelser vill vi utveckla vår förståelse för hur chefskap formas och visa på vilka ... -
Föräldraperspektivet. Ett specialpedagogiskt initiativ till samverkan mellan irakiska hem och skolan i den interkulturella processen i en liten kommun
(2009-03-12)Syfte: Det övergripande syftet är att genom en fallstudie undersöka huruvida irakiska föräldrar är engagerade och delaktiga på en svensk grundskola. Ett annat syfte är att undersöka i vilken utsträckning en grupp av irakiska ... -
Förskolan, pedagogen och läroplanen. En kvalitativ studie om att erfara och omsätta Lpfö-98
(2009-09-24)Inom den svenska förskolan arbetar en mängd personer, vilka till största delen tillhör två olika yrkesprofessioner, förskollärare och barnskötare. Gemensamt för dessa är att de tillsammans skall genomföra det uppdrag som ... -
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ... -
Framtidsvägen - hur blir den framgångsrik? Föreslagna organisationsförändringar till följd av Gymnasieutredningen Framtidsvägen SOU 2008:27
(2009-03-02)Syfte: Syftet är att undersöka organisationsförändringar som kan behövas hos gymnasieskolor med gymnasieutredningens (SOU 2008:27) förslag som grund. Gymnasieutredningen ställer många gymnasieskolor inför stora förändringar, ... -
Från dagis till förskola, vad gör skillnad? En studie om lärares utsagor om förskolans verksamhet över tid
(2009-11-12)Studien belyser förskolans utveckling över tid i ett sociokulturellt perspektiv, med fokus från 1970-talet fram tills idag (2009). Syftet med studien är att analysera och diskutera vilka betydelsefulla aspekter av förskolans ... -
Från Maria Montessori i Rom till Ingela Persson i Trollhättan. En studie från vision till verklighet.
(2009-05-11)Bakgrund. Under början av 1980-talet upplevde en del av oss som var lärare då att skolmiljön var gemytlig och att vi hade stor frihet. Vi som arbetade i skolan kände att vi fick det vi behövde i form av tid och material. ... -
Fritidsläsning. En enkätundersökning om läsvanor i skolår fyra
(2010-07-05)Syfte Syftet med undersökningen var att få en bild av flickors och pojkars läsvanor i skolår fyra på fritiden. Frågeställningarna var: Hur ofta läser eleverna på sin fritid? Vad läser eleverna på sin fritid? Finns det ... -
God självkänsla hos förskolebarn. En kvalitativ studie om hur förskollärare vill arbeta för att främja barns självkänsla
(2010-07-05)Syfte: Att få kunskaper om hur verksamma förskollärare ser på barns utveckling av självkänsla och hur de som förskollärare vill arbeta för att stärka barns självkänsla. Syftet är också att utröna om förskollärare anser ... -
Gränslandsproblematiken. En studie om problematiken kring de elever som befinner sig i gränslandet mellan grundskolan och särskolan
(2009-03-05)Bakgrund Efter att ha tagit del av att särskoleinskrivningarna ökat de senaste åren ville vi ta reda på vad denna ökning beror på. Då det visat sig att det är eleverna i grundsärskolan, i synnerhet de elever som befinner ...