Search
Now showing items 1-6 of 6
Språk och gräns/er – Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
Denna rapport innehåller åtta artiklar om språk och identitetsskapande i några
skönlitterära verk. Det handlar om identitet och självbild – om meningsskapande och
interaktion – och det handlar om makt- och dominansförhållanden ...
Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
I denna rapport redovisar Inga-Lena Rydén en studie av hur analfabeter
och vuxna invandrare med liten eller ingen skolbakgrund hanterar
dagliga situationer som kräver läs- och skrivförståelse i det nya
landet. Fokus ...
Bildval i alfabetiseringsundervisning – en fråga om synsätt
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen ...
Barnboksfiguren - en tillgång på olika plan
(Institutionen för svenska språket, 2004)
Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola
(Institutet för svenska som andraspråk, 2005-10)
OrdiL – en korpusbaserad kartläggning av ordförrådet i läromedel för grundskolans senare år
(Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
Ordförrådet i skolans läromedel kan vara en stor stötesten för många
flerspråkiga elever. Att tillägna sig de ord och fraser som krävs för
att förstå det som står i läroböckerna i olika ämnen kan lätt te sig
som en ...