Bilder i svenska som andraspråksundervisningen - en bild av hur bilder kan vara språkstimulerande för eleven i grundskolans senare år
Abstract
Uppsatsen behandlar hur bilder kan leda till språkliga aktiviteter och därmed
också hur bilder kan vara språkstimulerande för andraspråksinläraren. Uppsatsen
inleds med en litteratur- och forskningsöversikt som beskriver några
pedagogiska teorier kring lärande och utveckling. I forskningsöversikten
beskrivs också bilden som verktyg för kommunikation och svenska som
andraspråk i teori och praktik. Till sist behandlas bilder och bildskapande som
väg till målspråket och varför man skall använda bilder och bildskapande i
svenska som andraspråksundervisningen.
Undersökningen visar att bilder i undervisningen kan ha mycket positiva
effekter för andraspråksinläraren genom att de bland annat fungerar som
igångsättare till skriftlig och muntlig produktion. Genom bilder kan eleven
också åskådliggöra sin verklighet och sina tankar, vilket avspeglar sig både i de
diskussioner som bilderna gav upphov till och i elevernas skriftliga produktion.
Bilderna möjliggjorde för eleverna att arbeta på sin kognitiva nivå och de bilder
som används i den observerade undervisningen bidrar till att de språkliga
aktiviteterna tala, lyssna, skriva och läsa stimuleras.
I undersökningen framkommer det att bilder i svenska som
andraspråkundervisningen upplevs som positivt av eleverna, även om det finns
en tendens hos vissa elever att tycka att detta arbetssätt inte är ”riktigt arbete”.
Men då undersökningen visar att bilder kan vara språkstimulerande på olika sätt
är det viktigt att pedagogen, precis som i all undervisning, diskuterar de
didaktiska frågorna varför, vad och hur med eleverna. Eleverna kan då bli
medvetna om sin egen inlärning och få en förändrad attityd till arbetssättet.
Degree
Student essay