Show simple item record

dc.contributor.authorRex, Mari
dc.contributor.authorThomson, Magnus
dc.date.accessioned2009-01-15T12:50:05Z
dc.date.available2009-01-15T12:50:05Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19031
dc.description.abstractBakgrund: Som lärare i svenska som andraspråk upplever vi att det finns en risk att andraspråkselever inte aktivt tränas i att reflektera. Förmågan att kunna reflektera över det man lär sig, och vidare att försöka förstå hur man lär sig, tror vi är en kunskap som andraspråkseleven inte har råd att klara sig utan. På olika håll har vi kommit i kontakt med aktivt lärande, ett pedagogiskt förhållningssätt som är upplevelsebaserat och elevaktivt - man lär sig utifrån gemensamma aktiviteter, kring vilka man reflekterar. Stommen i aktivt lärande bygger bl.a. på John Deweys klassiska tes ”learning by doing”. Vi blev nyfikna på vad som skulle hända om vi kopplade ihop teorier kring aktivt lärande med komponenterna reflektion och andraspråksinlärare. Syfte: Vi vill undersöka om praktiska simuleringsövningar sprungna ur aktivt lärande, och reflektioner kring dessa, kan medverka till att andraspråkselever på gymnasiets individuella program ökar sina möjligheter att nå de mål i Lpo-94, Lpf-94, kursplanen för SFI och i kursplanen i svenska som andraspråk för grundskolan, som ställer krav på reflektion över det egna lärandet. Metod och material: Undersökningen är kvalitativ, med den fenomenografiska ansatsen som medel för metod och analys. Vi har använt oss av flera olika tekniker för att samla in data. Resultat: Aktivt lärande som arbetssätt, med simuleringar som konkreta verktyg i klassrummet, skulle enligt vår undersökning kunna bidra till att skapa ett gemensamt inlärningsklimat, i vilket andraspråkseleven har möjlighet att utveckla sina förmågor och att bygga upp metakunskap om sitt lärande.en
dc.language.isosween
dc.title”…Ja tänker hur ja lär mej” - en fenomenografisk analys av en grupp andraspråkselevers reflektioner kring fyra simuleringaren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record