dc.contributor.author | Andersson, David | |
dc.date.accessioned | 2009-01-14T14:13:30Z | |
dc.date.available | 2009-01-14T14:13:30Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19016 | |
dc.description.abstract | I denna uppsats undersöker jag i vilken utsträckning som matematik-böcker i grundskolans senare år innehåller räkneuppgifter som förutsätter språkliga eller kulturella kunskaper som andraspråkselever inte nödvändigtvis besitter. Utifrån tidigare forskning om matematik ur ett andraspråksperspektiv redogörs för de svårigheter utöver de rent matematiska som andraspråkselever kan möta i matematikuppgifter.
Undersökningen består av en analys av räkneuppgifterna i en matematikbok, samt en elevenkät där ett antal av dessa uppgifter testas. Analysen visar att uppgifter innehållande svårigheter andra än matematiska är relativt vanligt förekommande i matematikboken. Resultatet från elevenkäten visar sedan att dessa uppgifter verkligen kan vålla problem för andraspråkselever. Slutsatsen blir att andraspråks-elever har långt ifrån bara matematik att kämpa med när de arbetar i matematikboken. Detta gäller i större utsträckning för elever som har kommit i kontakt med andraspråket har under en kortare tid. Därför krävs det en medvetenhet bland både lärare och läromedelsförfattare om hur avgörande matematikuppgifters språk och innehåll kan vara för förståelsen. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | matematik | en |
dc.subject | svårigheter | en |
dc.subject | svenska som andraspråk | en |
dc.title | Matematikboken ur ett andraspråksperspektiv – om svårigheter relaterade till språk och kultur | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |