Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, David
dc.date.accessioned2009-01-14T14:13:30Z
dc.date.available2009-01-14T14:13:30Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19016
dc.description.abstractI denna uppsats undersöker jag i vilken utsträckning som matematik-böcker i grundskolans senare år innehåller räkneuppgifter som förutsätter språkliga eller kulturella kunskaper som andraspråkselever inte nödvändigtvis besitter. Utifrån tidigare forskning om matematik ur ett andraspråksperspektiv redogörs för de svårigheter utöver de rent matematiska som andraspråkselever kan möta i matematikuppgifter. Undersökningen består av en analys av räkneuppgifterna i en matematikbok, samt en elevenkät där ett antal av dessa uppgifter testas. Analysen visar att uppgifter innehållande svårigheter andra än matematiska är relativt vanligt förekommande i matematikboken. Resultatet från elevenkäten visar sedan att dessa uppgifter verkligen kan vålla problem för andraspråkselever. Slutsatsen blir att andraspråks-elever har långt ifrån bara matematik att kämpa med när de arbetar i matematikboken. Detta gäller i större utsträckning för elever som har kommit i kontakt med andraspråket har under en kortare tid. Därför krävs det en medvetenhet bland både lärare och läromedelsförfattare om hur avgörande matematikuppgifters språk och innehåll kan vara för förståelsen.en
dc.language.isosween
dc.subjectmatematiken
dc.subjectsvårigheteren
dc.subjectsvenska som andraspråken
dc.titleMatematikboken ur ett andraspråksperspektiv – om svårigheter relaterade till språk och kulturen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record