dc.contributor.author | Lundgren, Martin | |
dc.contributor.author | Jerntorp, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2008-12-12T08:33:33Z | |
dc.date.available | 2008-12-12T08:33:33Z | |
dc.date.issued | 2008-12-12T08:33:33Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18858 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Bakgrunden till försäljningen av statligt ägda Vin&Sprit är att svenska regeringen har beslutat att statligt ägande av företag ska minskas. Försäljningen av V&S avslutade ett svenskt ägande av företaget som Ivan Bratt grundade 1917. Det köpande företaget Pernod Ricard grundades 1975 genom en sammanslagning av de två största franska producenterna Pernod och Ricard.
Frågeställningar:
Varför har Pernod Ricard valt att växa mekaniskt med hjälp av V&S?
Hur skall förvärvet av V&S generera en ökad avkastning till aktieägarna?
Vilka produkter inom V&S ligger i linje med Pernod Ricards produktportfölj och strategi?
Syfte: Vi vill få förståelse till motiven bakom Pernod Ricards val att växa mekaniskt istället för organiskt, trots de stora ekonomiska riskerna som följer med denna expansionsstrategi.
Metod: Vi har valt att göra en övergripande beskrivning av fallföretagens organisation, strategi och varumärken för att ge en bild av hur väl V&S passar in i Pernod Ricards strategi.
Teori: Den första delen i teoriavsnittet som vi benämner företagsförvärv ger en överskådlig bild av vad som bör beaktas i strategifasen. De två efterföljande avsnitten SWOT och produktportfölj analyserar företagens interna och externa förutsättningar.
Empiri: VI har valt att dela upp detta avsnitt i fyra delar. I den första beskriver vi försäljningsförloppet och den bransch som V&S och Pernod Ricard verkar i. I de två nästkommande delarna beskriver vi respektive bolags interna och externa förutsättningar. Den sista delen behandlar Pernod Ricards förvärv av V&S.
Slutsatser: Förvärvet löser två av Pernod Ricards största svagheter, nämligen avsaknad av en egenproducerad global vodka, och en svag USA marknad. Det kanske viktigaste skälet till att det blev just V&S, är att förvärvet av Stolichnaya inte blivit av, vilket var Pernod Ricards ursprungliga förhoppning. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning och företagsanalys | en |
dc.relation.ispartofseries | 07-08-132 | en |
dc.title | Motiven bakom Pernod Ricards förvärv av Vin&Sprit | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |