Search
Now showing items 1-10 of 40
Konsumenters köp av ekologisk mat - En forskningsöversikt
(2007)
Vår översikt över de senaste årens forskning om konsumenters inställning till och
köp av ekologisk mat visar att:
• Andelen köpta ekologiska livsmedel är liten trots ett stort intresse för miljöfrågor.
Konsumenters ...
Man måste veta vad som händer!" En studie av ett konsumentupplysningsprojekt för unga bosnier i Sverige
(2003)
Vad behöver unga invandrare för information om det svenska konsumtionssamhället?
Är det viktigt att utforma specifik information till en etnisk grupp? Vilken information
är relevant och hur ska den förmedlas? Bosna Info ...
Vin, växthus och vänskap. Rapport 1 från projektet "Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteende hos konsumenter 55+",
(2005)
Föreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar
och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultetsövergripande
samarbete mellan forskare från etnologi, ...
Marknadsföringsforskning om konsumenter och konsumtion
(2007)
Föreliggande rapport är en kartläggning av marknadsföringsforskning som fokuserar
på konsumenter och konsumtion i Norden. Projektet har genomförts av forskare på
Centrum för konsumtionsvetenskap och är finansierat av ...
Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter
(2004)
Rapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi
och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet
undersöker män och mode i olika sociala ...
Kognitiva illusioner som lurar konsumenter
(2003)
Även om konsumenter försöker fatta förnuftiga beslut genom att väga positiva mot
negativa aspekter, så spelar kognitiva illusioner dem ofta ett spratt. Den psykologiska
forskningen visar att kognitiva illusioner är fel ...
Borås Fairtrade City - En stad som märks
(2008)
Borås Fairtrade Citys nätverk av fairtrade-representanter är ett intressant maskineri
för intermedierad förstärkning av konsumtionsrepertoarer på lokal nivå. Den till
synes enkla uppgiften att upphandla och sälja ...
Den goda måltiden. Berättelser om mat och ätande i Vi föräldrar och Kamratposten 1969-2007
(2008)
Många av de forskare som studerat familjemåltiden har använt etnografiska metoder i form av intervjuer och videoobservationer. Även en hel del kvantitativa studier har gjorts, där olika faktorer har studerats genom enkäter. ...