"Jag har en annan kompis också, jag hoppas han är barn" - En empirisk studie om barns Internetvanor och deras upplevelser kring dessa Rapportnummer
Abstract
Syfte
Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka Internetvanorna hos barn i skolåren 3-5. Vi syftade till att
få en inblick i deras tankar och upplevelser kring sitt Internetanvändande. Vi avsåg att undersöka den
kommunikation som sker och på vilket sätt barn kommunicerar samt vilka olika konsekvenser deras
Internetvanor medför.
Metod
Vi genomförde en webbaserad enkätundersökning med 60 elever i skolår 3-5 och därefter uppföljande intervjuer
i en fokusgrupp med två pojkar och två flickor i skolår 3.
Resultat
Barn använder Internet i allt större utsträckning. Många ägnar sin tid på Internet åt att spela spel och åt att
kommunicera på olika mötesplatser och chattsidor. Den textbaserade kommunikation som sker på Internet ser
ofta annorlunda ut i jämförelse med formellt skriven text. Mestadels kommunicerar barn med personer som de
redan känner men det skapas även nya kontakter. Barn är ofta medvetna om de risker som Internetanvändandet
medför men de vet inte alltid hur de ska skydda sig. Dessa risker kan exempelvis vara digital mobbning eller att
vuxna söker kontakt med barn på Internet i sexuellt syfte, så kallad grooming. Det är viktigt att vuxna, såväl i
skolan som i hemmet, är väl insatta i hur barnens vardag ser ut för att kunna ge dem trygghet på Internet. För att
skapa de bästa förutsättningarna för lärande bör skolan ta tillvara på det informella lärande som sker i barns möte
med den digitala världen.
Betydelse för läraryrket
Det är skolans uppgift att se till elevernas förutsättningar och behov. För att främja lärande och
kunskapsutveckling skall läraren ha elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper som
utgångspunkt. Eleverna förväntas efter genomgången grundskola att bemästra informationstekniken som ett
redskap i sökandet av information och i lärprocessen.
Degree
Student essay