Att tala är guld, om du Vågar och Kan om lärares arbete med muntlig produktion i undervisningen
Abstract
Syfte
Syftet med vår uppsats är att undersöka hur lärare hanterar elevers muntliga framställning, hur
den rådande situationen hanteras av lärare i skolan samt hur lärare hanterar elever med
talängslan såväl som väldigt talföra elever.
Metod
Vi har tagit utgångspunkt i de nationella proven i svenska och engelska där muntlig
framställning är ett obligatoriskt delprov, samt Lpf 94 som säger att alla lärare ska stärka
elevernas självförtroende, vilja och förmåga att lära och organisera arbetet så att eleven får
stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling.
Vi har intervjuat lärare, Skolverket och en person som är ansvarig för ett av de nationella
proven för att få överblick av situationen. Vi har också tagit del av relevant litteratur, ny som
äldre.
Resultat
En stor andel av lärarna lade stor vikt vid att börja arbeta tidigt och opretentiöst med
talövningar. De ansåg det vara en viktig del av utbildningen och livet i allmänhet. Dock var
det få som ansåg att de fått med några speciella verktyg från lärarutbildningen. Flera likheter
konstaterades mellan de olika respondenterna exempelvis intresset för att utveckla eleverna
inom muntlig produktion.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Backsten, Christin
Torbjörnsson, Cecilia
Keywords
Muntlig framställning
talängslan
retorik
nation
Language
sv