Konflikter mellan vuxna en kvalitativ studie om hur vuxna upplever konflikter och konflikthantering
Abstract
I skolan träffas människor ständigt, vilket gör att konflikter kan uppstå.
Eftersom vi upplever att vi inte fått möjlighet till att reflektera över konflikthantering under
utbildningen väcktes ett intresse av att studera vuxnas konflikter på skolan. Vårt syfte med
studien har varit att undersöka hur vuxna på skolan som arbetsplats upplever konflikter samt
hur de hanteras. Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och sammanlagt intervjuades
fyra pedagoger och en rektor på en högstadieskola i västra Göteborg. Teorier som studien
grundar sig på är Galtungs konflikttriangel, ABC-modellen, och en grundmodell i
konflikthantering. Intervjusvaren analyserades sedan utifrån dessa för att få en förståelse av
konflikter, konflikternas orsaker samt hur de skall hanteras. Undersökningen visade bl.a. att
pedagoger på skolan inte använde sig av några hanteringsmetoder gällande konflikter mellan
vuxna. Samtliga ansåg att meningsskiljaktigheter var den största orsaken till att konflikter
uppstår samt att kommunikation och självinsikt är två viktiga faktorer när det gäller konflikter
och konflikthantering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hua, Sansan
Gyllén, Marie
Keywords
Konflikt
Konflikthantering
Kommunikation
Självi
Language
sv