dc.contributor.author | Östergaard, Lisa | swe |
dc.contributor.author | Friman, Emma | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:10Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:10Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18432 | |
dc.description.abstract | Syftet med vårt arbete är att ta reda på och uppmärksamma hur förskolor och skolor jobbar med skapande
verksamhet integrerat med svenska. För att ta reda på detta har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer och tagit
del av litteratur och tidigare forskning kring ämnet.
Frågorna intervjuerna kretsar kring är:
Hur jobbar pedagogerna med skapande verksamhet integrerat med svenska?
·
Vad finns det för för- och nackdelar med pedagogernas arbetssätt?
·
Hur förhåller de sig till läroplanerna?
·
Vad har de för teoretiska förhållningssätt?
·
De pedagoger vi intervjuat jobbar medvetet med skapande verksamhet och ger oss goda exempel på hur man kan
integrera detta med svenska. De, liksom vi, i enlighet med litteraturen anser att barn har rätt att få prova på
många olika uttryckssätt för att utvecklas och lära. Vi tar även upp problem man kan stöta på då man jobbar med
skapande verksamhet. Problemen vi har kommit i kontakt med är tidsbrist, åldersintegrerade barngrupper, för
stora barngrupper samt brist på intresse. Trots nackdelar överväger de positiva egenskaperna av att integrera
skapande verksamhet med svenska enligt de pedagoger vi intervjuat samt enligt oss. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Skapande verksamhet | swe |
dc.subject | svenska | swe |
dc.subject | fantasi | swe |
dc.subject | integrering | swe |
dc.title | Integrera skapande verksamhet med svenska! En kvalitativ studie i förskola och skola. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |