Show simple item record

dc.contributor.authorÖstergaard, Lisaswe
dc.contributor.authorFriman, Emmaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:10Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:10Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18432
dc.description.abstractSyftet med vårt arbete är att ta reda på och uppmärksamma hur förskolor och skolor jobbar med skapande verksamhet integrerat med svenska. För att ta reda på detta har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer och tagit del av litteratur och tidigare forskning kring ämnet. Frågorna intervjuerna kretsar kring är: Hur jobbar pedagogerna med skapande verksamhet integrerat med svenska? · Vad finns det för för- och nackdelar med pedagogernas arbetssätt? · Hur förhåller de sig till läroplanerna? · Vad har de för teoretiska förhållningssätt? · De pedagoger vi intervjuat jobbar medvetet med skapande verksamhet och ger oss goda exempel på hur man kan integrera detta med svenska. De, liksom vi, i enlighet med litteraturen anser att barn har rätt att få prova på många olika uttryckssätt för att utvecklas och lära. Vi tar även upp problem man kan stöta på då man jobbar med skapande verksamhet. Problemen vi har kommit i kontakt med är tidsbrist, åldersintegrerade barngrupper, för stora barngrupper samt brist på intresse. Trots nackdelar överväger de positiva egenskaperna av att integrera skapande verksamhet med svenska enligt de pedagoger vi intervjuat samt enligt oss.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkapande verksamhetswe
dc.subjectsvenskaswe
dc.subjectfantasiswe
dc.subjectintegreringswe
dc.titleIntegrera skapande verksamhet med svenska! ­ En kvalitativ studie i förskola och skola.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record