Search
Now showing items 1-4 of 4
Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov
(2020-08-11)
Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att
undersöka vilka strategier som används vid ...
”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion
(2018-06-12)
Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och ...
Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik
(2018-02-06)
I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM ...
”Många studenter frågar om de får göra prov snart” Om de nationella provens påverkan på sfi-undervisningen
(2016-06-02)
Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur användningen av nationella prov eventuellt påverkar undervisningen i utbildning i svenska för invandrare, sfi. Resultaten är baserade på data från kvalitativa, ...