Search
Now showing items 1-10 of 24
Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6
(2021-10-01)
Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ...
”Sa jag nånting grammatiskt fel eller ser de att jag inte är straight?” Vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk
(2021-06-18)
Denna studie undersöker fyra vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk, inom och utanför det formella utbildningssystemet i Sverige. Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och analyserades ...
”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj
(2021-09-13)
Föreliggande studie försöker identifiera kodväxlingens grammatiska mönster genom en kvalitativ grammatikanalys av vardaglig språkanvändning hos en svenskfinsk familj i norra Sverige. Fokus ligger alltså på att kartlägga ...
Den 16 war iag och hälsa på dråningen. En diakron studie av pseudosamordning med förstaverbet vara i svenskan
(2020-09-03)
I denna uppsats har användningen av pseudosamordning med förstaverbet vara kartlagts i ett material bestående av svenskt skriftspråk från tiden 1225 till 1950. Ett antal egenskaper har annoterats i förekomsterna och ...
”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet
(2020-08-11)
Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares
beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid
svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av ...
Person med levd erfarenhet av funktionsnedsättning, funktionsnedsatt person eller handikappad? En diskursanalytisk korpusstudie av språklig kategorisering av människor i ett funkisaktivistiskt sammanhang
(2020-08-12)
Hur vi uppfattar andra människor kan härledas till sättet vi väljer att prata om dem. Språket
hjälper till att konstruera idéer, föreställningar och fördomar om olika grupper i samhället. Vissa grupper med tillhörande ...
Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov
(2020-08-11)
Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att
undersöka vilka strategier som används vid ...
”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer.
(2021-08-16)
I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i
Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som
påverkat deras språkval. I fokus ligger ...
Nominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenska
(2021-08-16)
Den här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar ...
Bedömning inom grundläggande vuxenutbildning utifrån ett inlärningsgrammatiskt perspektiv
(2021-10-13)
Av all forskning som idag bedrivs inom utbildning och lärande är det en förhållandevis liten del som skrivs om vuxenutbildningen och en ännu mindre del som handlar om vuxnas lärande på sitt andraspråk. Denna slutsats görs ...