Browsing Kandidatuppsatser (Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi) by Title
Now showing items 123-142 of 366
-
I ena stunden
(2014-02-27)Denna uppsats behandlar konstruktionen ena.andra/nästa i sin funktion av att uttrycka ett pågående allmänt tillstånd av förändring mellan två specifika tillstånd. Konstruktionen används vanligen för att uttrycka känslomässiga ... -
I rättvisans namn var det en dag i rättvisans tecken En semantisk undersökning av i_N.gen_namn/tecken
(2015-07-06)Uppsatsen är en semantisk undersökning av prepositionsfrasen i_N.gen_namn/tecken, exempelvis i ärlighetens namn, i herrans namn och i glädjens tecken, där mellanledet består av ett bestämt substantiv i genitiv. Syftet ... -
I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.
(2018-01-29)Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den här uppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. Finns det några pedagogiska vinster med ... -
Individualisering inom sfi ur lärarnas perspektiv
(2012-08-14)I denna uppsats undersöker jag några sfi-lärares syn på individualisering. Vilka möjligheter respektive begränsningar ser de med att individualisera undervisningen? Med denna studie vill jag också ta reda på hur de arbetar ... -
Informationsstruktur och lexikon – Avvikelser i texter skrivna av tyska inlärare i svenska
(2011-10-10)Uppsatsen är en undersökning av avvikelser från idiomatisk svenska i texter skrivna av avancerade tyska inlärare i svenska. Informanterna har läst svenska som främmande språk vid Kiels universitet i Tyskland i fem till sju ... -
Interaktionell kompetens hos läkare med svenska som andraspråk i relation till språknivå – Samtalsmönster i rollspel med patienter
(2021-09-02)Föreliggande studie tillämpar ett samtalsanalytiskt perspektiv för att undersöka vilka samtalsmönster som förekommer hos läkare med svenska som andraspråk i rollspel med patienter. Samtalsanalysen fokuserar på hur läkarna ... -
Interaktionsmönster och aktiviteter i ett Sfi-klassrum - förutsättningar för språkutvecklande interaktion
(2011-10-25)Uppsatsen undersöker undervisningen i en klass med vuxna andraspråksinlärare med ingen, eller mycket kort skolbakgrund. Fokus ligger på interaktionsmönstren i klassrummet samt i vilken grad deltagarnas erfarenheter tas ... -
Interaktionsmönster och stöttning i ett klassrum med språkinriktad undervisning.
(2014-09-18)Syftet med denna studie är att undersöka interaktionsmönster i en klass på Introduktionsprogrammets språkintroduktion under ett ämnesövergripande projekt i matematik och svenska som andraspråk där två lärare samarbetar med ... -
Isländska ortnamn i svensk text
(2010-10-26)Denna uppsats handlar om hur isländska ortnamn återges i svenska texter. Särskilt fokus har lagts på de svenska exonymerna – ortnamnsformer som till sin skriftbild avviker från de lokala ortnamnen, endonymerna, på fler ... -
”…Ja tänker hur ja lär mej” - en fenomenografisk analys av en grupp andraspråkselevers reflektioner kring fyra simuleringar
(2008)Bakgrund: Som lärare i svenska som andraspråk upplever vi att det finns en risk att andraspråkselever inte aktivt tränas i att reflektera. Förmågan att kunna reflektera över det man lär sig, och vidare att försöka förstå ... -
Jag är ingen loser! En undersökning av attityder till ämnet svenska som andraspråk hos elever och lärare på två gymnasieskolor
(2009-08-31)Denna uppsats handlar om attityder till ämnet svenska som andraspråk. Som verksam lärare på en gymnasieskola har jag många gånger mötts av negativa attityder till ämnet från både kollegor, skolledare och elever. Attityderna ... -
"Jag gillar inte ordet invandrare, men jag vet att jag är en" Identitetsskapande hos tjejer med svenska som andraspråk på en kvinnodominerad gymnasieskola
(2010-08-24)Utifrån kategorierna etnicitet, genus, skola och språk undersöks, genom kvalitativa gruppintervjuer, åtta gymnasieelevers identitetsskapande som tjejer som följer kursplanen i svenska som andraspråk (SVA). I studien belyses ... -
"Jag kan inte köra idag. Min dotter är sjuk" En jämförande studie av läsbarhet i två sfi-läromedel
(2010-08-24)Att en lärobokstext som är avsedd för skolan har hög läsbarhet anses nog av många som en självklarhet, speciellt de texter som är ämnade för dem som inte har svenska som modersmål. De måste ju både lära sig det svenska ... -
”Jag känner mig som mitt emellan” Om flerspråkighet och identitetskapande bland somaliska ungdomar
(2013-06-27)Undersökningens ämne är somaliska ungdomars identitetsskapande i Sverige. Syftet är att undersöka hur några somaliska ungdomar i Sverige konstruerar sina identiteter utifrån flerspråkighet och kulturtillhörigheter. Syftet ... -
"Jag måste bara lära mig bra svenska!" En ämnesdidaktisk studie av fem flerspråkiga elevers tankar runt skolämnet Svenska som andraspråk 1
(2016-07-07)Sedan de nya läroplanerna Lgr11 och Gy11 kom ut har man i olika studier men också i massmedia diskuterat innehållet i styrdokumenten. Många användare, elever, lärare och föräldrar, anser att de är svåra att tolka. Med ... -
”Jag ska gå och akta mig för att trilla i älven” Om pseudosamordningen gå och verba med sekventiell betydelse i ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv.
(2013-06-26)Denna undersökning handlar om pseudosamordning med gå i förstaledet. Den fokuserar i första hand på de samordningar där relationen mellan verben är sekventiell, d.v.s. att en verbhandling följer temporalt efter den ... -
”Jag skriver och skriver för att komma ihåg…” Några burmesiska flyktingars vägar till användandet av det svenska skriftspråket.
(2008)Denna uppsats behandlar en grupp burmesiska flyktingar och deras olika vägar till användandet av det svenska språket för att läsa och skriva. Syftet är att få veta lite mer om hur de som vuxna lär sig ett andraspråk och ... -
"Jag tror att språk är en stor del av vem man är… inte bara vem man är utan kan bli" – om elevers beskrivning av modersmålsundervisningen
(2013-06-25)Denna uppsats lyfter fram modersmålsundervisningen ur ett elevperspektiv och handlar om att jämföra några elevers åsikter om modersmålsundervisningens betydelse (som de har nu eller haft tidigare) – och relatera till ... -
”Jag tror att vi blir bättre på skrivning.” Genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare
(2012-07-09)Den här uppsatsen behandlar genrepedagogik och Utbildning i svenska för invandrare. Bakgrunden är att det inom många skolformer behövs en mer utvecklad skrivpedagogik, eftersom många elever, oftast de som inte har svenska ... -
”Jalla Jalla” En undersökning av SFI-lärares syn på social identitet, investment och språkinlärning
(2010-03-04)Hur ska SFI-eleverna snabbast möjligast kunna lära sig svenska? Det är många intresserade av att få veta. Det debatteras frekvent i media och ett flertal forskare studerar svenska som andraspråk i termer av investment ...