Show simple item record

dc.contributor.authorBlomqvist, Kerstinswe
dc.date.accessioned2008-09-23T08:07:25Z
dc.date.available2008-09-23T08:07:25Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.isbn978-91-85777-04-4swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18048
dc.description.abstractUtveckling av breddmagisterprogrammet Teamarbete i hemvård har skett som ett projekt med stöd från myndigheten för Sveriges nätuniversitet. Avsikten med utbildningen var skapa förutsättningar för teamarbete i omsorg, vård och rehabilitering av äldre personer och personer med funktionshinder. Behov av denna slags utbildning hade tidigare uttryckts i utredningen om sammanhållen hemvård. Där påtalades bland annat vikten av att arbeta tvärprofessionellt i omsorg, vård och rehabilitering av äldre personer och personer med funktionshinder. Utbildningen har framför allt inriktats på att träna perspektivmedvetenhet genom att jämföra och kontrastera synpunkter hos äldre personer/personer med funktionshinder, närstående och personal med olika yrkesbakgrund inom omsorg och vård. Att samverka mellan lärosäten innebar många oväntade hinder och svårigheter. Olika lärosäten hade skilda rutiner, olika sätt att tolka regelverk, olika sätt att se på lärande och kunskap och använde olika lärplattformar. I rapporten ges en närmare beskrivning av hinder och hur dessa har hanterats. Casemetodik har fungerat som ett pedagogiskt redskap för att träna perspektiv- medvetenhet och förståelse för brukarens perspektiv. Genom att konsekvent bygga upp en utbildning utifrån människors berättelser och genom att arbeta med dem strukturerat var avsikten att ge studenterna ett redskap som de kan använda i sin egen handledning av team. Även om hindren varit många har det funnits uppenbara vinster med att samarbeta mellan olika discipliner och mellan lärosäten. När människor med olika bakgrund kommer samman finns det mycket att lära av varandra. Detta gäller oavsett om samverkan sker i team inom omsorg vård och rehabilitering eller mellan lärare från olika lärosäten och med olika yrkesbakgrund.swe
dc.language.isosweswe
dc.publisherMyndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildningswe
dc.relation.ispartofseriesNSHU 4:2006swe
dc.subjectIT-stött projekt: NSHUswe
dc.subjectNätuniversitetetswe
dc.subjectTeamarbete i hemmiljö hälsaswe
dc.subjectvårdswe
dc.subjecthälso- och sjukvårdswe
dc.titleNär visioner ställs mot principer - en rapport från arbetet med att utforma en ämnes- och lärosätesövergripande nätutbildningswe
dc.typeTextswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.organizationHögskolan i Kalmar, Högskolan Kristianstad, Högskolan i Jönköping, Blekinge tekniska högskola, Växjö Universitetswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record