Årsredovisningskommunikation – ur kunders och anställdas perspektiv Blir allt för alla inget för ingen?
Abstract
Bakgrund och problem: Årsredovisningen är ett av de mest omfattande dokumenten för
finansiell och företagsrelaterad information. I stor utsträckning saknas emellertid litteratur
som behandlar kommunikation av årsredovisningsinformation ur ett användarperspektiv.
Kunskapen om relationen mellan mottagarna av årsredovisningen, särskilt kunder och
anställda, och dess innehåll är följaktligen bristande, vilket gör uppsatsens frågeställning
intressant att studera.
Svaret på uppsatsens frågeställning sökes genom att studera begreppen behov och förståelse,
då de inbegriper de frågeställningar som samarbetsföretaget ämnar få svar på genom
uppsatsens undersökning, samt är de aspekter som genom litteratur på området har
framkommit som de mest väsentliga för tillfredsställelse ur ett användarperspektiv.
Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa förståelse för hur kunder och anställda uppfattar företags
årsredovisningar samt att få insikt i hur förhållandet mellan årsredovisningen och kunder och
anställda ser ut.
Metod: En enkätundersökning har genomförts med 127 anställda och 24 kunder. Det
empiriska materialet har sedan analyserats med hjälp av uppsatsens teoretiska referensram
som behandlar intressenters informationsbehov, relevansbedömningar och förståelse.
Resultat och slutsatser:
Årsredovisningen kan inte betraktas som tillfredställande ur kunders perspektiv, på grund av
att de i stor utsträckning inte kommer i kontakt med dokumentet överhuvudtaget. För
anställda däremot fungerar årsredovisningskommunikationen överlag bättre och många
anställda har både behov och intresse av att ta del av årsredovisningsinformationen.
Vanligtvis nämns kunder och anställda enbart i en bisats, i litteratur som behandlar
årsredovisningen och intressentgrupper, med endast en eller två intresseområden. I kontrast
till hur kunder och anställdas intresseområden knapphändigt framställs i litteraturen, visar de
empiriska resultaten att många områden bevisligen är av intresse för respondenterna. Överlag
visar enkätundersökningens resultat på att respondenternas uppfattning, vilken är baserad på
de delar som de läser, är att årsredovisningen är relativt lätt att förstå.
Förslag till vidare studier: uppsatsförfattarna föreslår att djupstudier om intressenternas
upplevda nivå av läsbarhet av årsredovisningsinformation genomförs för att komplettera de
indikationer den här undersökningen har presenterat på området. Vidare förslag är att göra
samma typ av undersökning som den här med andra intressentgrupper samt att studera ämnet
från avsändarnas sida och undersöka hur mycket de tar hänsyn till kunder, anställda och
leverantörer när de skapar årsredovisningar för att komplettera den här uppsatsens resultat.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Wetterling, Caroline
Britten-Austin, Bianca
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv