Lönsamhetsstyrning med ABC i ett tillväxtföretag
Abstract
Företag i expansionsfas kommer vid något tillfälle till en kritisk nivå där system,
strukturer och verktyg för kontroll och styrning inte är tillräckliga under nya
förutsättningar. Ett omvandlingstryck sätts på dem och det är väsentligt att
företag anpassar sig. Hässleholmsföretaget P&L vände sig till Handelshögskolan
vid Göteborgs Universitet med följande problem: Företaget är i kraftig tillväxt med
ökande försäljning och vinster. Marginalen är hög på rörelsen som helhet, dock
vet man inte hur den ser ut för olika produkter och kunder. Kunskap om
lönsamhet på detaljnivå behövs för att styra företaget mot fortsatt höga vinster
och för att kunna fortsätta expandera. Den här bristen på information för
lönsamhetsstyrningen har sin förklaring i ett behov av en utökad och formaliserad
ekonomifunktion med bättre kapacitet för hantering av ekonomisk information
samt verktyg för strategiska beslut. Till det sistnämnda utvecklar författarna en
aktivitetsbaserad produktkalkyleringsmodell (ABC-kalkyl). Modellen ska ha
potential att visa produkter och kunders anspråk på företagets resurser, det vill
säga visa orsakslogiska kostnader och samband i resultat för dessa kalkylobjekt.
Kostnader kan sedan ställas mot intäkter för att ge en lönsamhetsbild på
detaljnivå. ABC som kalkylmetod förespråkas som ett verktyg för strategiska
beslut. P&L kan med anpassning och ett nytt verktyg i form av en ABC modell,
skapa förutsättningar för enkelhet, tillfredsställande information och
förutsättningar för fortsatt tillväxt och lönsamhet.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
View/ Open
Date
2006Author
Wilborg, Alexander
Heikel, Christina
Keywords
tillväxt
lönsamhet
ekonomistyrning
produktkalkylering
mål
bokföringsmässig kostnad
uppmärksamhetsinformation
ABC
formalisering
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv