dc.contributor.author | Veijalainen, Mika | swe |
dc.contributor.author | Ståhle, David | swe |
dc.date.accessioned | 2006-11-22 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:24:36Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:24:36Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1556 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Företagsklimatet idag karaktäriseras av snabba förändringar, nya
teknologier samt hård konkurrens och det krävs ständig förnyelse för att överleva och
växa. Kraven för att skapa konkurrensfördelar och tillväxt medför ett ökat
informationsbehov och ett snabbare beslutstagande. Då prestationsmätning är ett
medel för att integrera strategier inom företaget samt för att insamla
informationsunderlag till beslut är det intressant att se på de framgångsrika
snabbväxande företagens användning av den över tiden. Detta mynnar ut i arbetets
frågeställning: Hur utvecklas prestationsmätning över tiden i snabbväxande företag?
Syfte: Arbetet syftar till att undersöka hur prestationsmätningen har utvecklats från
introduktionsstadiet hos företag som befinner sig i ett tillväxtstadium.
Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa oss till snabbväxande företag inom
handelsbranschen. Dessutom kommer vi inte att fokusera oss på enskilda mått utan
kommer att undersöka företagens prestationsmätning på en mer övergripande nivå.
Metod: Syftet besvaras genom en fallstudie av tre företag inom handelsbranschen.
Med grund i insamlad sekundärdata undersöks prestationsmätningen utifrån fyra
egenskaper: syfte, användningsgrad, omfattning och användare. För att undersöka
utvecklingen av prestationsmätningen inom företagen har vi valt ut två tidpunkter
utifrån ett organisatoriskt livscykelperspektiv och identifierat skillnader och likheter
hos prestationsmätningens egenskaper vid dessa punkter.
Resultat och slutsats: Vår undersökning visar på att en tydlig förändring har skett på
prestationsmätningen mellan mätpunkterna. När företaget utvecklas från
introduktions- till tillväxtstadiet tenderar prestationsmätningen att ha allt fler
användningsområden och syften. Företagen använder den allt oftare ur ett
målstyrningssyfte med framtidsinriktade mätetal. Mätningens omfattning och
användningsfrekvens ökar och den operativa delen av företaget arbetar med den i allt
större utsträckning. Avslutningsvis går det även att utläsa ett samband mellan tillväxt
och en allt större användning av icke finansiella mått inom organisationen.
Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att genomföra denna
undersökning med en större urvalspopulation. Ett resultat från en högstrukturerad
svarsenkät till fler företag skulle visa ett mer statistiskt säkerställt samband mellan
tillväxt och prestationsmätning. Vidare kan en undersökning som visar på
prestationsmätningens utveckling över hela företagets livscykel istället för under de
två första faserna vara intressant. | swe |
dc.format.extent | 331128 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.subject | Tillväxt | swe |
dc.subject | prestationsmätning | swe |
dc.subject | företagsekonomiska styrsystem | swe |
dc.subject | ekonomistyrning | swe |
dc.title | Prestationsmätning i tillväxtföretag -En fallstudie i förändringen av prestationsmätning inom snabbväxande företag | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 5164 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |