Show simple item record

dc.contributor.authorVeijalainen, Mikaswe
dc.contributor.authorStåhle, Davidswe
dc.date.accessioned2006-11-22swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:36Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:36Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1556
dc.description.abstractBakgrund: Företagsklimatet idag karaktäriseras av snabba förändringar, nya teknologier samt hård konkurrens och det krävs ständig förnyelse för att överleva och växa. Kraven för att skapa konkurrensfördelar och tillväxt medför ett ökat informationsbehov och ett snabbare beslutstagande. Då prestationsmätning är ett medel för att integrera strategier inom företaget samt för att insamla informationsunderlag till beslut är det intressant att se på de framgångsrika snabbväxande företagens användning av den över tiden. Detta mynnar ut i arbetets frågeställning: Hur utvecklas prestationsmätning över tiden i snabbväxande företag? Syfte: Arbetet syftar till att undersöka hur prestationsmätningen har utvecklats från introduktionsstadiet hos företag som befinner sig i ett tillväxtstadium. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa oss till snabbväxande företag inom handelsbranschen. Dessutom kommer vi inte att fokusera oss på enskilda mått utan kommer att undersöka företagens prestationsmätning på en mer övergripande nivå. Metod: Syftet besvaras genom en fallstudie av tre företag inom handelsbranschen. Med grund i insamlad sekundärdata undersöks prestationsmätningen utifrån fyra egenskaper: syfte, användningsgrad, omfattning och användare. För att undersöka utvecklingen av prestationsmätningen inom företagen har vi valt ut två tidpunkter utifrån ett organisatoriskt livscykelperspektiv och identifierat skillnader och likheter hos prestationsmätningens egenskaper vid dessa punkter. Resultat och slutsats: Vår undersökning visar på att en tydlig förändring har skett på prestationsmätningen mellan mätpunkterna. När företaget utvecklas från introduktions- till tillväxtstadiet tenderar prestationsmätningen att ha allt fler användningsområden och syften. Företagen använder den allt oftare ur ett målstyrningssyfte med framtidsinriktade mätetal. Mätningens omfattning och användningsfrekvens ökar och den operativa delen av företaget arbetar med den i allt större utsträckning. Avslutningsvis går det även att utläsa ett samband mellan tillväxt och en allt större användning av icke finansiella mått inom organisationen. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att genomföra denna undersökning med en större urvalspopulation. Ett resultat från en högstrukturerad svarsenkät till fler företag skulle visa ett mer statistiskt säkerställt samband mellan tillväxt och prestationsmätning. Vidare kan en undersökning som visar på prestationsmätningens utveckling över hela företagets livscykel istället för under de två första faserna vara intressant.swe
dc.format.extent331128 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.subjectTillväxtswe
dc.subjectprestationsmätningswe
dc.subjectföretagsekonomiska styrsystemswe
dc.subjectekonomistyrningswe
dc.titlePrestationsmätning i tillväxtföretag -En fallstudie i förändringen av prestationsmätning inom snabbväxande företagswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid5164swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record