Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Jennyswe
dc.contributor.authorEriksson, Anneswe
dc.contributor.authorDinhammar, Susanneswe
dc.date.accessioned2005-02-08swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:24:30Z
dc.date.available2007-01-16T17:24:30Z
dc.date.issued2005swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1549
dc.description.abstractBakgrund och problem: De icke-finansiella prestationsmåtten har idag kommit att öka i betydelse, detta till följd av att företag ständigt måste öka sin effektivitet på grund av globaliseringens stränga konkurrens. I dagsläget upplever TeliaSoneras ledning problem kring rapporteringen av det icke-finansiella prestationsmåttet antal besök, som i sin tur bland annat ligger till grund för beräkningen av köpfrekvens. För att kunna lämna förslag på åtgärder till detta problem krävs att följande frågeställning besvaras; Vilken förståelse besitter medarbetarna för prestationsmåttens innebörd och användning? Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att beskriva hur medarbetarnas förståelse för prestationsmått är. Ett bisyfte är även att komma med förslag på lösningar till dagens problem. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa den empiriska undersökningen till att omfatta enbart butiker lokaliserade i Västsverige. Det prestationsmått vi valt att fokusera djupare på är antal besök. Metod: Vi har genomfört en fallstudie på TeliaSonera Sverige AB: s butiksnät. För att kunna besvara uppsatsens frågeställning har femton intervjuer och två samtal genomförts med anställda inom företaget. Den empiriska datan har sammanställts i fyra teman, prestationsmått, kommunikation, förståelse och antal besök, vilka har sitt ursprung i intervjuguiden. Det empiriska resultatet analyserades utifrån en egen framarbetad undersökningsmodell. En jämförelse har gjorts mellan den förståelse företaget vill att butikschefer och medarbetare skall ha och den förståelse som verkligen existerar. Resultat och slutsats: Vår undersökning visar att fyra av de tio tillfrågade medarbetarna ej har rimlig förståelse för prestationsmåtts användning och innebörd. En medarbetare har förståelse i nivå med tillfrågade butikschefer. Den bristande förståelsen hos medarbetarna härrör främst från kommunikationsbrister mellan leden samt utbildningsbrister. Vår slutsats är att de ekonomiska prestationsmåtten i stort sett är rappakalja för medarbetarna i TeliaSoneras butiker. Rekommendation för fortsatt forskning: En jämförande studie mellan TeliaSonera och andra företag inom samma bransch, samt mellan flera olika företag inom olika branscher för att se om likheter och skillnader finns i medarbetarnas förståelse för prestationsmått. En jämförelse där fler regioner, än enbart Västsverige, inom TeliaSoneras butiksnät tas i beaktande, detta för att få ett representativt resultat för hela Sverige där starkare slutsatser kan dras.swe
dc.format.extent435415 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.subjectPrestationsmätningswe
dc.subjectmotivationswe
dc.subjectkommunikationswe
dc.subjectbelöningswe
dc.subjectledarskap och förståelse.swe
dc.titleEkonomiska prestationsmått - vardagsmat eller rappakalja för medarbetare? En fallstudie av TeliaSonera Sverige AB:s butiksnät i Västsverigeswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4040swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record