dc.contributor.author | Sikén, Agneta | swe |
dc.contributor.author | Karlsson, Ulrika | swe |
dc.date.accessioned | 2006-01-23 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:08:01Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:08:01Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1488 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: På de årligen återkommande Controllerdagarna framkom vid
senaste tillfället att många controllers upplever att de inte blir förstådda. Samtidigt har
studier visat att kommunikationen har blivit en allt viktigare del i controllerns roll
(IMA, 1999). Controllerns roll har utvidgats från att enbart arbeta med redovisning och
bokföring till att numera arbeta med att föra ut företagets strategier och mål i
verksamheten. Informationen som ska förmedlas till medarbetare med olika
professioner är oftast av ekonomisk karaktär. Detta ställer högre krav på controllerns
kommunikativa förmåga.
Syfte: Studien avser att undersöka kommunikationens betydelse i controllerns arbete
samt undersöka om controllern själv upplever att budskapet denne vill förmedla förstås
av mottagaren. Studien avser också att undersöka kommunikationsprocessen ur en
controllers synvinkel, samt att se om det finns något mönster mellan olika controllers
möjligheter att kommunicera effektivt. En del i syftet är också att se om olika branscher,
ägarstruktur och företagsstorlek påverkar den kommunikativa processen.
Avgränsningar: Vi har valt att begränsa studien till företag med verksamhet i
Västsverige av geografiska skäl. Vi avser inte att spegla hur mottagaren upplever
kommunikationen av budskapet utan hur controllern upplever att information uppfattas
och förstås.
Metod: Tillvägagångssättet för undersökningen har varit en kvalitativ metod med fyra
intervjuer. Respondenterna representerar olika branscher, ägarstrukturer och storlek. Det
empiriska materialet har ställts mot och analyserats utifrån den teoretiska
referensramen.
Resultat och slutsatser: Vår undersökning har visat att kommunikationen har en stor
betydelse i controllerns roll. Controllern upplever i de flesta fall att denne blir förstådd
förutsatt att budskapet förenklas. I de fall controllern inte känner sig förstådd föreligger
det oftast kunskapsbrist eller acceptanssvårigheter hos mottagaren. Till sist kan vi
konstatera att bransch, ägarstruktur och storlek påverkar den kommunikativa processen.
Förslag till fortsatt forskning: För att ytterligare öka tillförlitligheten vore det
värdefullt om samma studie genomfördes på ett större urval av företag och branscher.
Det skulle även vara intressant att undersöka hur mottagarna upplever och förstår den
ekonomiska informationen som controllern förmedlar. Ytterligare ett undersökningsområde
som skulle vara intressant är om controllern upplever det acceptabelt att anpassa
informationen i den utsträckning det görs idag, eller om controllern önskar kunna
förmedla ut mer ekonomisk information som ej har anpassats lika mycket. | swe |
dc.format.extent | 283366 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.title | Kommunikation - en allt viktigare del i controllerns arbete | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4677 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |