Show simple item record

dc.contributor.authorSikén, Agnetaswe
dc.contributor.authorKarlsson, Ulrikaswe
dc.date.accessioned2006-01-23swe
dc.date.accessioned2007-01-16T17:08:01Z
dc.date.available2007-01-16T17:08:01Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1488
dc.description.abstractBakgrund och problem: På de årligen återkommande Controllerdagarna framkom vid senaste tillfället att många controllers upplever att de inte blir förstådda. Samtidigt har studier visat att kommunikationen har blivit en allt viktigare del i controllerns roll (IMA, 1999). Controllerns roll har utvidgats från att enbart arbeta med redovisning och bokföring till att numera arbeta med att föra ut företagets strategier och mål i verksamheten. Informationen som ska förmedlas till medarbetare med olika professioner är oftast av ekonomisk karaktär. Detta ställer högre krav på controllerns kommunikativa förmåga. Syfte: Studien avser att undersöka kommunikationens betydelse i controllerns arbete samt undersöka om controllern själv upplever att budskapet denne vill förmedla förstås av mottagaren. Studien avser också att undersöka kommunikationsprocessen ur en controllers synvinkel, samt att se om det finns något mönster mellan olika controllers möjligheter att kommunicera effektivt. En del i syftet är också att se om olika branscher, ägarstruktur och företagsstorlek påverkar den kommunikativa processen. Avgränsningar: Vi har valt att begränsa studien till företag med verksamhet i Västsverige av geografiska skäl. Vi avser inte att spegla hur mottagaren upplever kommunikationen av budskapet utan hur controllern upplever att information uppfattas och förstås. Metod: Tillvägagångssättet för undersökningen har varit en kvalitativ metod med fyra intervjuer. Respondenterna representerar olika branscher, ägarstrukturer och storlek. Det empiriska materialet har ställts mot och analyserats utifrån den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: Vår undersökning har visat att kommunikationen har en stor betydelse i controllerns roll. Controllern upplever i de flesta fall att denne blir förstådd förutsatt att budskapet förenklas. I de fall controllern inte känner sig förstådd föreligger det oftast kunskapsbrist eller acceptanssvårigheter hos mottagaren. Till sist kan vi konstatera att bransch, ägarstruktur och storlek påverkar den kommunikativa processen. Förslag till fortsatt forskning: För att ytterligare öka tillförlitligheten vore det värdefullt om samma studie genomfördes på ett större urval av företag och branscher. Det skulle även vara intressant att undersöka hur mottagarna upplever och förstår den ekonomiska informationen som controllern förmedlar. Ytterligare ett undersökningsområde som skulle vara intressant är om controllern upplever det acceptabelt att anpassa informationen i den utsträckning det görs idag, eller om controllern önskar kunna förmedla ut mer ekonomisk information som ej har anpassats lika mycket.swe
dc.format.extent283366 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrning
dc.titleKommunikation - en allt viktigare del i controllerns arbeteswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid4677swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record