dc.contributor.author | Petersson, Nina | swe |
dc.contributor.author | Stragnefors, Madina | swe |
dc.contributor.author | Gjirja, Birgita | swe |
dc.date.accessioned | 2006-06-21 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T17:07:32Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T17:07:32Z | |
dc.date.issued | 2006 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1449 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: De senaste åren har konkurrensen på olika marknader ökat markant. Många
företag fokuserar på att vidareutveckla produkter och tjänster samtidigt som man förbättrar
servicen och relationen till kunderna. För att kunna finansiera produktförbättringar och höjd
servicekvalitet till kunderna är det viktigt för företaget att se över sina kostnader för att
kunna minska dessa. Uppsatsen fokuserar på en minskning av kostnaderna inom
fallföretagets logistik där transportkostnader i synnerhet utgör en stor andel av kostnaderna.
Vårt fallföretag vill ha ett verktyg som kan användas som beslutsunderlag vid val mellan
två tranportalternativ (flyg- respektive båtfrakt) och som innebär att logistikkostnaderna
minskar samtidigt som servicenivån bibehålls. Uppsatsens huvudfråga är: Vilka skillnader i
logistikkostnader finns för flödeskedjans aktiviteter för båt- respektive flygtransport?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen var att utveckla en modell som kan användas som
beslutsunderlag för val mellan två logistikalternativ. Som ett steg i processen har vi kartlagt
och jämfört aktiviteter i flödeskedjan och identifierat kostnadsskillnaderna mellan
alternativen.
Metod: För att uppnå syftet med uppsatsen har vi tillämpat totalkostnadsmodellen.
Nödvändig information har samlats in genom intervjuer och egna observationer. En
kartläggning av flödeskedjan för de båda logistikalternativen genomförs för att sedan
identifiera kostnaderna för alternativen. Därefter jämförs kostnadskomponenterna och en
modell utvecklas för att beskriva kostnadsdifferensen.
Resultat och slutsats: Våra resultat visar att valet av transportmedel ger upphov till
kostnadsskillnader i transportkostnaden, orderläggnings- och informationskostnaden samt
lagerföringskostnaden. De mest väsentliga skillnaderna uppstår i transport- och
lagerföringskostnader vilket återspeglas i vår modell.
Förslag till fortsatta studier: Eftersom Volvo Car Corporation har verksamhet även i
andra geografiska områden än den Nordamerikanska marknaden anser vi att det vore
intressant att göra en liknande studie som fokuserar på andra marknader. En annan tänkbar
studie kan vara att jämföra andra transportmedel än båt och flyg för att hitta den bästa
lösningen för företaget. | swe |
dc.format.extent | 330459 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | |
dc.subject | logistikkostnader | swe |
dc.subject | flödeskedja | swe |
dc.subject | totalkostnadsmodellen | swe |
dc.subject | flyg- och båttransport | swe |
dc.title | En modell för analys av kostnadsskillnader mellan logistikalternativ
– Fallet Volvo Cars Customer Service´ distribution av reservdelar till Nordamerika | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 4927 | swe |
dc.subject.svep | Business and economics | swe |