Hur upplevs sjukskrivningsprocessen på SKF Sverige AB?
Abstract
Då sjukfrånvaron i Sverige länge ökat har arbetsgivarna alltmer fått upp ögonen för kostnader som sjukfrånvaron medför. Olika åtgärder har lett till att sjukfrånvaron nu börjar minska både inom den offentliga och privata sektorn. Även hos SKF Sverige AB har trenden varit positiv de senaste åren, men för att finna ytterligare metoder för att minska sjukfrånvaron, fick vi i uppdrag av SKF Sverige AB att utvärdera upplevelsen av nuvarande sjukskrivningsprocess.
Sjukskrivningsprocessen förändrades för snart två år sedan och avtalet skall nu omförhandlas. Därför har vi fått i uppdrag att utvärdera hur det har fungerat. Uppdragsgivarna, det vill säga personalavdelningen på SKF Sverige AB, undrar om sjukskrivningsprocessen upplevs fungera bra eller om det finns anledning att göra förbättringar. Därifrån fick vi vår frågeställning vilken lyder: Hur upplever chefer och medarbetare på SKF Sverige AB samt personal på Feelgood skrivningsprocessen?
Den nuvarande sjukskrivningsprocessen fungerar så att den som sjukanmäler sig skall ringa två telefonsamtal. Det ena samtalet går till berörd chef/personalombud och det andra till en legitimerad sjuksköterska på företagshälsovården, i SKF: s fall Feelgood AB.
Vi har genom en enkät- och intervjuundersökning gjort en utvärdering av medarbetarnas upplevelse av sjukskrivningsrutinen och ger förslag på förbättringar av processen. Både verkstadsanställda och tjänstemän omfattas av enkätundersökningen. Den har vi kompletterat med intervjuer med chefer med personalansvar. Dessutom intervjuade vi sjuksköterskor samt en verksamhetschef på Feelgood.
Med hjälp av induktiv metod fann vi teorier som styrker vad vi fått fram genom vår analys. I undersökningen kom vi fram till att den nuvarande sjukskrivningsprocessen, som innebär att den sjuke talar med en sjuksköterska redan första dagen generellt sett uppskattas, men att det finns potential till förbättring. Våra förslag lyder i korthet:
• Behåll nuvarande sjukskrivningsrutin, men se över om det går att effektivisera arbetet på Feelgood, till exempel om det går att frigöra någon mer till att svara på inkommande telefonsamtal så att fler som ringer kommer fram till en sjuksköterska direkt.
• Ge tydligare information till SKF: s anställda om syftet med att de skall ringa till Feelgood och vilka tjänster de tillhandahåller då felaktiga förväntningar leder till missnöje.
• Förändra utformningen av det e-postmeddelande Feelgood skickar till cheferna när någon sjukanmält sig. Lägg till individens namn i ämnesraden och en uppskattning av den förväntade frånvarotiden i meddelandet.
• Alla chefer skall ringa upp sina anställda efter två dagars frånvaro för att visa omtanke som i sin tur kan förkorta frånvarotiden.
• Alla chefer måste få någon typ av utbildning för hur dessa samtal bör genomföras och hur de i övrigt hanterar att någon i gruppen är sjuk.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law