Search
Now showing items 1-10 of 48
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning
(2010)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och
elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella
sammanhang ...
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)
Sammanfattning
Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan
kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ...
Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet
Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius
Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter
Arbetets art: Examensarbete, ...
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Vad utmärker en bra kvinnlig och en bra manlig lärare? En intervjuundersökning
bland flickor och pojkar i en gymnasieskola.
Författare: Dafne Blombrink och Linda Genc
Termin och år: HT 2007
Institution: Institutionen ...
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats ...
När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.
(2010)
Sammanfattning
Syfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av en
semiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig ...
Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten
(2014)
Sammanfattning
Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till
läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens ...
Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv En studie om skapandet av "Pim och den
(2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för
att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår
verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att ...