Search
Now showing items 1-10 of 49
Språkförståelsens eventuella betydelse för grundläggande matematikkunskap
(2010)
Sammanfattning: Syftet var att belysa om elevernas språk- och kulturella erfarenheter har betydelse för deras
tillämpande av grundläggande kunskaper i matematik, annat än i formen av nakna tal. I gällande styrdokument
står ...
Gymnasieelevers syn på konflikter och vad denna kan bero på
(2009)
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad gymnasieelever i dagens svenska skola har för inställning till
konflikter samt om denna syn har att göra med om eleven själv varit inblandad i en. Vi vill även ta reda på ...
Barnmassage
(2008)
Vårt syfte med detta examensarbete var att ta reda på vilken påverkan barnmassage/beröring har på barngruppen
samt det enskilda barnet i förskolan. För att uppnå vårt syfte tog vi hjälp av två problemformuleringar. På ...
Social Studies in a newly (re)born democracy
(2010)
Summary: The aim of my study has been to explore how the subject of social studies is taught in Nepali
schools, in relation to the political situation of the country. I have studied the role and purpose of social science
in ...
Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
(2014)
Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet
får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti
representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska
svensk skola ...
Meditation och stresshantering i skolans värld
(2012)
Elever i dagens i skola är stressade. Kraven att ständigt vara alerta och behovet av elektronisk stimulans ger få tillfällen för den till lärandet nödvändiga tystnaden och reflektionen. Denna studie utgår från en ...
Bedömning och lärande
(2012)
Summary:
This essay is about assessment for learning, what it is and how it affects pupils’ learning in
school. Assessment for learning means that the assessment is a part of the teaching and that
the pupils’ learning ...
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd.
(2008)
Elever i behov av särskilt stöd är ett begrepp som finns i alla skolor. Det kan vara elever som har
specialundervisning eller får sina behov tillgodosedda i den egna klassrumsmiljön. Med inkludering av elever i
behov av ...
'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande
(2009)
Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och
skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar
samt vad de själva säger om sina val.
Frågeställningar
- ...