Browsing Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 2330
-
Högläsning som pedagogiskt verktyg
(0000)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur högläsning kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att utveckla elevers språkinlärning samt hur högläsning kan användas för att stärka och lyfta fram såväl ... -
”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige kan dom lära mycket av” – om skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisningen
(0000)I det här examensarbetet behandlas fyra svenska som andraspråkslärares förhållningssätt gentemot skönlitteratur i deras undervisning. Syftet med examensarbetet har varit att, med hjälp av halvstrukturerade intervjuer, ... -
Att använda lekförmågan i lekvärlden – en kvalitativ studie om att inta barns perspektiv och synliggöra några förskolebarns utrymme och möjligheter i förskolans fria lek
(0000)Sammanfattning: Föreliggande studie har fokuserat på verksamhetens fria lek, såväl inomhus som utomhus. Genom observationer och intervjuer på en förskoleavdelning har barns utrymme och möjlighet att använda lekförmågan som ... -
En studie ur ett genusperspektiv av mötet mellan pedagoger och elever i ämnet matematik i grundskolan
()Föreliggande examensarbete är en undersökning av mötet mellan pedagoger och elever. Vi har specifikt fokuserat på betydelsen av genusmedvetenhet i matematikundervisning för elevers intresse och motivation för ämnet. Studien ... -
Metoder mot mobbning – Lärares syn på antimobbningsarbete
(0000)Under vår utbildning känner vi att vi inte har fått tillräckligt med redskap för hur vi som lärare ska arbeta för att motverka att mobbning uppstår. I vår uppsats har vi fokuserat på vilka metoder och arbetssätt som lärare ... -
Att arbeta med de matematiska begreppen del och helhet i en förskolegrupp.
(0000)Sammanfattning Syfte med examensarbetet är att öka förståelsen för matematik genom att synliggöra del och helhet. Denna studie har gjorts på Göteborgs Universitet, där vi studerar till förskolelärare. Idén till ämnet del ... -
Bilden av skolan. En studie av hur skoldebatten diskursivt konstrueras i Dagens nyheter och Aftonbladet
(0000)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka utbildning samt utbildningspolitik som diskursiva konstruktioner i media. Vår studie baseras på ledarartiklar, debattartiklar, krönikor samt insändare i Dagens ... -
Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer
(0000)Sammanfattning Vårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med och utan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när ... -
Bedömning i skolan
(0000)Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att belysa svårigheter som kan finnas i läraryrket när det gäller bedömning och bedömningsformer. Vilka syften och funktioner har bedömning i skolan? Hur arbetar ... -
Lekens betydelse i den dagliga undervisningen
()Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagogerna i skolans tidigare åldrar erfar lek och lärande samt undersöka hur de använder sig av leken i sin dagliga undervisning. Frågeställningar: Hur erfar pedagoger lek? ... -
”Fördelarna överväger nackdelarna” – En kvalitativ studie om hur svensklärare tolkar kunskapskraven i Svenska 1 jämfört med betygskriterierna i Svenska A.
(0000)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka lärares syn på hur kunskapskraven i Svenska 1 har förändrats i jämförelse med betygskriterierna i Svenska A som de hette tidigare. För att få svar på syftet har ... -
Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet
(2004)Syfte och metod Syftet med uppsatsen är att presentera en undersökning om tvåspråkiga elevers syn på den egna tvåspråkigheten. De övergripande frågorna som vi söker svar på är: Vilka attityder har tvåspråkiga elever till ... -
Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet. Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng Antal sidor: 33 Handledare: Kerstin ... -
När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och förväntningarna på densamme vid en krissituation.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Arbetets titel När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och de kollektiva förväntningarna vid en krissituation. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet ... -
Elevers könsrollsföreställningar. En studie av könsrollsföreställningar i elevers texter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs universitet Författare: Rim Behnam Karlsson, Emma Bjarnegård och Monica Fallenius Arbetets titel: Könsrollsföreställningar i elevtexter Arbetets art: Examensarbete, ... -
Barn som inte leker med andra barn.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete 10 poäng, inom Lärarprogrammet, 140 poäng. Titel: Barn som inte leker med andra barn Rapport nr: HT05-2611-064 Antal sidor: 33 Författare: Annica Hurtig & Patricia Lipczynski Valfridsson ... -
Alla blir vinnare! En intervjustudie med lärare om hur konflikter kan förebyggas med ett systemteoretiskt förhållningssätt i grundskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Titel: Alla blir vinnare! En intervjustudie med lärare om hur konflikter kan förebyggas med ett systemteoretiskt förhållningssätt i grundskolan Författare: Lena Ahlin, Annika Ardefelt, Linda Sundström Typ av ... -
IT som kompenserande hjälpmedel för elever med dyslexi.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Anna Glans och Andreas Lindhardt Titel: IT som kompenserande hjälpmedel för elever med dyslexi. Syftet med detta examensarbete är att undersöka ... -
Läs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstrakt Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013 Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg Handledare: Susanne Johansson Examinator: ... -
Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter Arbetets art Examensarbete Sidantal 33 Författare Linus Bredberg och Martin Glimström Handledare ...